Lyt til artiklen:

ARBEJDSPLADSEN: Colas Danmark A/S

00:00
Hastighed: ???x
06:42

Det syder og damper, når asfalten bliver rullet ud på fremtidens letbane i hovedstaden, hvor man bag dampene kan skimte det velkendte Colas-logo på de store maskiner og de dybt koncentrerede asfaltfolk i de orange jakker.

- Vi har hele tiden øjnene skarpt rettet mod asfalten. Man kan sige, vi simpelthen er så dovne, at vi prøver at gøre det ordentligt første gang, griner Daniel Heiding, der er elev hos Colas Danmark A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Fuldt fokus når tromlen laver det sidste arbejde på nylagt asfalt. Foto: Jørgen Ahler.

Med over 50.000 ton asfalt, en 25 kilometer lang strækning og op mod 100 asfaltfolk og underleverandører, er det Colas Danmark A/S, der udfører en stor del af den asfalt, der skal laves omkring Hovedstadens Letbane.

- Det er et område med rigtig meget trafik, så samtidig med vi forsøger at gøre det ordentligt, så ved vi også, at vi skal skynde os, så vi forstyrrer trafikken så lidt som muligt, siger Daniel Heiding, mens han retter den varme asfalt af.

rich-media-3
Daniel Heiding elsker asfalt og er derfor startet som elev hos Colas Danmark A/S. Foto: Jørgen Ahler.

Også i resten af landet kan man møde det gule Colas-logo på store projekter. Heriblandt store motorvejsprojekter på E45 (Vejle-Skanderborg), E20 (motorvejen på Vestfyn), M50 (Ustrup-Skovby, Sønderjylland) og M20 Borup, Sjælland.

- Faktisk laver vi alle slags projekter. Alt fra private indkørsler og skolegårde til store projekter som E45 og letbanen, siger regionsdirektør for Colas Danmark, Anders Fynboe.

rich-media-4
Forårets komme har gjort det lettere at arbejde med asfalten på letbanen. Foto: Jørgen Ahler.

Colas Danmark A/S er et datterselskab i den internationale Colas Gruppe, der består af et netværk af 800 entreprenørvirksomheder i mere end 50 lande på fem kontinenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er jo en del af en stor og international koncern. Der er over 58.000 medarbejdere på verdensplan, og vi er på fem kontinenter, siger Anders Fynboe.

I 2022 var Colas Gruppens omsætning 15,5 milliarder euro.

rich-media-6
Dyb koncentration når den mørke masse bliver rettet af til perfektion. Foto: Jørgen Ahler.

Nærmer sig de magiske 100

Som virksomhed har Colas Danmark en historie, der strækker sig langt tilbage. Faktisk nærmer de sig med hastige skridt et 100-års jubilæum.

- Vi startede i 1924, hvor det var en grosserer Rindom, som startede Colas. Og så var det faktisk en del af Shell indtil vi i 1995 blev opkøbt, så vi i dag er en del af Colas-gruppen, siger Anders Fynboe.

Ifølge direktøren drager de i Danmark stor nytte af at være en del af den internationale koncern.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det gælder blandt andet på udvikling af produkter og udveksling af erfaringer. Vi har lige nu en medarbejder fra Danmark i Australien, siger Anders Fynboe.

rich-media-8
Store mængder asfalt bliver hver dag produceret på Colas-fabrikken i Glostrup. Foto: Jørgen Ahler.

Asfalt er ikke bare asfalt

Den asfalt, som lige nu bliver lagt ud til letbanen, er blandet på Colas' egen fabrik i Glostrup. Her står medarbejderne op samtidig med bagerne, midt om natten, for at gøre dagens asfalt klar til vejene.

- Vi har asfaltrecepter, der er helt nede på to timer fra produktion til de skal ud at ligge. Så vi går ofte i gang mellem klokken to og fire om morgenen, for at have asfalten klar, siger Claus Bonde, der er fabriksleder hos Colas Danmark A/S.

- Lige nu kører vi en del op til letbanen. Men vi laver også asfalten til cykelstier, legepladser og alt muligt andet. Vi er faktisk de eneste her på Sjælland, der laver farvet asfalt i rød, gul, grøn, blå og hvid, forklarer en stolt Klaus Bonde.

rich-media-9
Frisk asfalt er snart klar til den nye letbane i København. Foto: Jørgen Ahler.

I dag er genbrug et nøgleord i produktionen. Faktisk er store dele af den asfalt, der kommer ud af fabrikken, genbrugt materiale. Og her bliver der hele tiden udviklet på nye materialer og metoder, så anvendelsen af genbrug optimeres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det gælder om hele tiden at finde nye metoder, der kan spare på ressourcerne, siger Klaus Bonde.

rich-media-11
Klaus Bonde har ansvaret for fabrikken i Glostrup. Foto: Jørgen Ahler.

Det sure med det søde

Ude ved letbanen nyder de godt af den friske asfalt, Bonde og de andre på fabrikken leverer.

- Jeg har arbejdet med det her i godt 30 år, så der er sket en hel del med asfalten og ikke mindst maskinerne. Også sikkerheden er blevet bedre, fortæller Otto Nielsen, der er formand for den syvmands-gruppe, der arbejder på letbanen.

En gruppe, der mest af alt minder om en lille flok soldaterkammerater, der kender hinanden på godt og ondt.

rich-media-12
Folkene ved letbanen er et lille fastsammentømret hold. Foto: Jørgen Ahler.

- Vi kan tage pis på hinanden, Vi kan have det sjovt. Men man kan også godt spørge om alvorlige ting. Og så ved vi, at når vi arbejder, så arbejder vi hårdt og koncentrereret, siger Daniel Heiding.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men de utilfredse bilister, der pludselig ser deres vej lukket, dem skal Daniel og de andre i gruppen nogle gange stadig lægge øre til. En del af jobbet, som han siger:

- Sådan er det bare. Man skal kunne tage det roligt, når folk kommer og giver den største sviner, fordi vi spærrer den vej, han plejer at køre på. Men paradoksalt nok, så elsker folk os jo så, når vi er væk herfra, for så er der lækker ny asfalt til deres bil, smiler Daniel Heiding.

rich-media-14
Foto: Jørgen Ahler.

Fremtidens asfalt

Selvom Colas Danmark altså nærmer sig de 100 år, så står udviklingen aldrig stille. Det gælder også internt i virksomheden.

- Vi har meget fokus på personalet. Det er jo både nødvendigt at have nogen, der kan finde ud af at sende en faktura, få planlagt projekterne og så selvfølgelig nogle gode folk, der står tidligt op for at lægge asfalten ud med de store maskiner, siger Anders Fynboe.

rich-media-15
Anders Fynboe er regionsdirektør i Colas Danmark A/S. Foto: Jørgen Ahler.

Lige nu går det rigtig godt med at tiltrække nye medarbejdere til virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har gang i nogle initiativer, der skal skaffe flere elever. Vi har heldigvis rigtig mange udviklingsmuligheder i huset, så det går godt med det. Samtidig med, at vi har en høj grad af fastholdelse, hvilket man kan se på de folk, som har været hos os i 30 eller 40 år, siger Anders Fynboe.

Og mens personale er den ene hjørnesten, så er asfalten den anden. Og her drager Colas Danmark fordel af deres udenlandske kolleger.

For i Frankrig har Colas et af verdens største vejlaboratorier, hvor ingeniører tester og regner på, hvordan man kan lave nye og bedre produkter.

rich-media-17
Colas Danmark A/S i Glostrup set fra oven. Foto: Jørgen Ahler.

- Colas har blandt andet udviklet en ny type vej "Wattway," der med solceller indfanger ny energi til ladestandere til elbiler. Og så har vi også udviklet Vegecol, der er et nyt bindemiddel som indeholder 80-100 procent vegetabilsk olie fremfor de fossile, siger Anders Fynboe.

Alt sammen med henblik på en bedre og mere ansvarlig fremtid, når det kommer til infrastruktur, fortæller regionsdirektøren:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg tror, at der fortsat vil være fokus på bæredygtighed og på miljø, der er stadig masser, vi kan gøre her. Og derudover så mener jeg, at vi i Colas Danmark har et kæmpe ansvar for hele tiden at gøre vores arbejdsplads bedre. Så vi holder snuden i sporet og fortsætter ud ad den vej, smiler Anders Fynboe, mens endnu et læs asfalt kører ud fra fabrikken i Glostrup.

rich-media-19
Letbanen forventes færdig i 2025. Foto: Jørgen Ahler.