Lyt til artiklen:

Entreprenør måtte nedlægge arbejdet på E45: Vi kunne ikke garantere vores folks sikkerhed

00:00
Hastighed: ???x
05:30

Abonnementsartikel

Trafikanterne på E45 rundt om Aarhus har svært ved at respektere fartgrænserne ved det vejarbejde, som entreprenøren Arkil i denne tid udfører. Faktisk har det været så grelt, at Arkil var nødt til at indstille arbejdet for en periode. Ved Politiets fartkontrol natten til tirsdag blev næsten hver tiende bilist taget med for høj fart.

Det er ikke trygt at gå og arbejde langs vejen, når trafikanterne ikke overholder de fartbegrænsninger, der af gode grunde er fastsat.

Det var årsagen til, at Arkil forrige fredag tog beslutningen om, at deres medarbejdere ikke ville møde ind på arbejde den efterfølgende søndag aften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Entreprenøren kunne simpelthen ikke garantere for medarbejdernes sikkerhed på den entreprise, som man lige nu udfører på E45 lige uden for Aarhus.

Vejarbejde standset på grund af fartidioter

Se også:

Vejarbejde standset på grund af fartidioter

Her har Arkil siden midten af april været i gang med at forstærke midterrabatten og nødsporet frem mod udvidelsen af motorvejen, der skal ske de kommende år.

Arbejdet foregår udelukkende i aften- og nattetimerne, og mens det pågår, er kørebanen snævret ind til ét spor og hastigheden nedsat til 50 kilometer i timen.

Det er bare ikke alle, der kan finde ud af at efterleve reglerne og vise hensyn til vejarbejderne. Derfor har Arkil haft en løbende dialog med Vejdirektoratet om, hvordan man kan sænke hastigheden hos trafikanterne på strækningen.

- Vi kunne overhovedet ikke få farten ned derude med de tiltag, vi havde at gøre godt med. Trafikanterne kørte simpelthen så stærkt, fortæller Martin Servé Brunghart, der er afdelingschef hos Arkil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og så havde vi en god dialog med Vejdirektoratet i forrige uge, hvor vi afprøvede nogle nye tiltag såsom sluser og fartvisere, men det havde ingen effekt. Derfor tog vi beslutningen om ikke at møde ind den efterfølgende søndag. Og det var der fuld forståelse for hos Vejdirektoratet. Vi kunne ikke garantere for vejarbejdernes sikkerhed, og det er simpelthen det absolut vigtigste for både os og Vejdirektoratet. Vores folk skal kunne føle sig sikre, når de er på arbejde, og det er vores opgave at sikre, at de kommer hjem i hel stand, siger Martin Servé Brunghart.

Yderligere tiltag afprøvet

Efterfølgende har Arkil så afholdt en række møder med det formål at komme frem til yderligere tiltag, der forhåbentlig kan være med til at sænke farten på strækningen.

Her besluttede man at snævre banen endnu mere ind ved at rykke keglerne yderligere ud mod nødsporet. Derudover har man indsat flere såkaldte TMA'er (Truck Mounted Attenuator), der er de lastbiler, der står og blinker, umiddelbart inden vejarbejdet begynder.

rich-media-5
Arbejdet på strækningen pågår helt indtil august måned. Foto: Arkil.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at der skal så meget til. Der bliver i forvejen gjort rigtig meget for at gøre opmærksom på, at der går folk på vejen tæt på trafikken og arbejder. Det er træls, når det ikke bliver respekteret. Det er ikke sjovt at gå derude, når der kommer et køretøj blæsende forbi med 80-90 kilometer i timen. Det er meget ubehageligt, siger Martin Servé Brunghart.

- Vores folk kommer og siger til os, at de føler sig meget utrygge derude. Det forstår man jo godt. Hvis der kommer en lastbil og rammer en kegle med så høj fart, så kommer den jo flyvende som et projektil, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover de førnævnte tiltag meddelte Østjyllands Politi, at man ville foretage fartkontrol på strækningen mandag aften, mens arbejdet pågik.

Kontrol med kortvarig effekt

Og dagen derpå kan Martin Servé Brunghart konstatere, at Politiets tilstedeværelse havde en effekt. Den var dog ikke vedvarende.

- Arbejdet er gået godt. Og det er egentlig også gået fint med trafikken, indtil Politiet forlod stedet. Derefter kørte folk, som de plejer, igen. Men det har i hvert fald hjulpet, med de tiltag, vi har foretaget, siger han.

Det var dog langtfra alle, der havde hørt om Politiets fartkontrol på strækningen - eller også var de bare ligeglade.

Ifølge Østjyllands Politis døgnrapport blev "næsten hver tiende af de bilister, der kørte forbi i tidsrummet fra kl. 22.00 til kl. 03.00, målt til at køre for stærkt, og i alt 132 personer får nu en hilsen fra politiet. 37 af bilisterne kørte så stærkt, at de står til en betinget frakendelse af kørekortet, mens 19 af dem kan se frem til et klip i kørekortet oven i bøden."

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er jo skræmmende, siger Martin Servé Brunghart og spekulerer i, om Politiet er nødt til at stå der konstant, for at folk kan respektere fartgrænsen.

- Det er simpelthen alt, alt for højt et tal, og det er meget bekymrende, at så mange vælger fuldstændigt at ignorere hastighedsbegrænsningerne. Det er jo voldsomt utrygt for de folk, der skal gå og arbejde på strækningen, og der er en grund til, at den tilladte hastighed er sat så meget ned på stedet. Vi fortsætter vores kontroller de kommende dage, og vi håber, at bilisterne begynder at tænke sig om og sætter farten ned, siger politikommissær Amrik Chadha, der er leder af Færdselssektionen hos Østjyllands Politi.

Martin Servé Brunghart tror ikke, at folk er ligeglade med vejarbejderne.

- Men i bund og grund, så tror jeg ikke, de tænker over det. Jeg tror ikke de ved, hvordan det er at gå derude og arbejde. Hvis du har prøvet det, så ved du, hvordan det er, og så ved du også, at du skal sætte farten ned, når du kører forbi, siger Martin Servé Brunghart.

Han tror på, at de forskellige tiltag hjælper, men han understreger, at det er tæt på umuligt at styre trafikken fuldstændigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad kan man ellers gøre?

Lukke motorvejen. Det er nok den sidste udvej. Jeg ved ikke, hvad man ellers skulle gøre, slutter han.

Arbejdet på strækningen fortsætter indtil august måned.