Lyt til artiklen:

Grøn omstilling kan knække branchen i et A og B-hold

00:00
Hastighed: ???x
04:43

Abonnementsartikel

GSV-konference med 600 gæster gav et bud på, hvad der skal til for at løse nogle af fremtidens udfordringer i byggeriet med et grønnere mindset.

Ingen er efterhånden i tvivl om, at især anlægs- og byggebranchen står over for store ændringer hvis CO2-udslippet skal nedbringes markant. Der skal investering og udvikling til i et betydeligt omfang, hvis klodens tilstand ikke skal forværres yderligere.

Det var temaet på tirsdagens konference "Fremtidens Byggeri", som GSV med en række partnere tirsdag afholdt i Lokomotivværkstedet i København, hvor mere end 600 deltagere fra branchen havde tilmeldt sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

... der er brug for yderligere acceleration for at speede farten endnu mere op.

Næstformand Dan O. Vorsholt, GSV

- Særligt siden 2021 er der sket meget i branchen. Der er kommet fart på de grønne projekter, men vi må se i øjnene, at der er brug for yderligere acceleration for at speede farten endnu mere op, sagde GSV-bestyrelsens næstformand Dan O. Vorsholt, da han med sit indlæg indledte konferencen.

rich-media-3
Næstformand for bestyrelsen i GSV Materieludlejning, Dan O. Vorsholt, holdt første indlæg på Fremtidens Byggeri. Foto: Torben Jastram.

Nyt CO2-dashboard

GSV har efterhånden en solid andel elektriske maskiner i sin store flåde af udlejningsmaskiner, og om få måneder er udlejeren klar til at lancere et CO2-dahsboard, hvor kunderne blandt andet vil få foreslået grønnere maskiner som tilsvarer de "sorte" maskiner, kunden har lejet.

Endnu er det primært de mindre maskiner, der findes som elektriske modeller, selvom der er eksempler på større nul-emissions modeller. En af dem er Volvos 23-tons gravemaskine EC230, som Volvo havde taget med på konferencen.

Et andet eksempel kommer fra Aarsleff. Landets største entreprenørkoncern har for nylig investeret i en stor elektrisk rambuk fra finske Junttan. PMx2e er udstyret med to batteripakker af hver 396 kWh og en 266 kW elektrisk motor.

Entreprenørkoncern klar med stor elektrisk rammemaskine

Se også:

Entreprenørkoncern klar med stor elektrisk rammemaskine

- En af udfordringerne er prisen, da disse maskiner er markant dyrere end deres dieseldrevne modstykker, fortalte Aarsleffs CEO, Jesper K. Jacobsen, i sit indlæg. Han tilføjede, at man som entreprenør både i Norge og Sverige kan få offentlig støtte til indkøb af store elektriske maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
CEO Jesper K. Jacobsen, Aarsleff. Foto: Torben Jastram.

Massiv invasion af el-maskiner

Når det kommer til de mindre maskiner, er der efterhånden rigtig mange muligheder på markedet. Og der er meget mere på vej. Hos Volvo mærker man tydeligt, at el-maskinerne begynder at fylde noget.

- Vi er for alvor begyndt at mærke interessen for vores elektriske læsse- og gravemaskiner. Og der er meget mere på vej i produktion. Vi kommer til at se en massiv invasion af el-maskiner fra Volvo CE de kommende år, fortalte Head of Retail Operations hos Volvo Entreprenørmaskiner, Henrik Torp, da han deltog i en paneldebat med blandt andet Stemas-direktør Robert Kjærgård.

rich-media-7
600 havde tilmeldt sig konferencen. Foto: Torben Jastram.

Sidstnævnte er dansk importør af hele paletten af maskiner fra Wacker Neuson, der efterhånden også har mange el-maskiner i porteføljen.

- I dag er ca. 10 procent af de maskiner, vi sælger, på el. Interessen er helt sikkert derude, men økonomien sætter begrænsninger for købelysten. Jeg er dog overbevist om, at det vokser - og hurtigt. I 2025 tror jeg, at vi kan levere cirka halvdelen af vores produktpalette på el, sagde Robert Kjærgård.

A og B-hold

Men grønnere maskiner gør det ikke alene. For at sænke CO2-udslippet i byggeriet skal der meget andet til. Udvikling af nye materialer og nytænkning af processer for eksempel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En af fællesnævnerne er indsamling og brug af data, i det hele taget massiv digitalisering. Men det kræver store investeringer. Og nogle af indlægsholderne og paneldebattørerne på konferencen var bekymrede for, om alle kan og vil være med til at gå den vej i tilstrækkelig grad. Det kan skabe et A og et B-hold i branchen.

- Byggeriet står over for investeringstung teknologiudvikling, som måske ikke alle kan håndtere. Vi kan hos Sund & Bælt være lidt bekymrede for, om alle kan honorere de krav, vi kommer til at stille fremover, fastslog CEO Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt Holding.

Det var administrerende direktør Christina Hvid fra Molio enig i.

- Vi risikerer et A og et B-hold blandt branchens aktører. Dem der kan og vil - og så de andre. Man kan ikke sætte sig tilbage og afvente. Regler rykker for alvor, og der kommer konstant nye og skærpede krav som kan sætte branchen i sving med omstillingen, sagde hun.

rich-media-9
CEO Frank Olesen, GSV, var meget tilfreds med indholdet og besøget til Fremtidens Byggeri. Foto: Torben Jastram.