Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
120.000 kubikmeter skærver bliver genanvendt til ny jernbane
Abonnementsartikel
Først bliver skærverne sigtet og knust på syv centrale pladser. Bagefter kører dumpere materialerne ud til genanvendelse.
I forbindelse med den nye 30 kilometer lange, dobbeltsporede jernbane på Lolland, Ringsted-Femern Banen, genanvender Banedanmark 120.000 kubikmeter skærver, som er hentet på det gamle banelegeme.
Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.
Udover at skærverne bliver genanvendt, betyder det også langt mindre lastbiltrafik på de omkringliggende veje.
- Alternativt ville vi have hentet nye materialer fra Norge og samtidig være nødt til at transportere de 120.000 kubikmeter skærver til behandling og knusning i Rødby, siger projektchef i Banedanmark, Jens Aalund, i pressemeddelelsen.
Lastbiler sparer kørsel
Inden skærverne får nyt liv, bliver de først sigtet og knust på syv centrale pladser og herefter kørt ud til genanvendelse på dumpere.
- Ved at knuse, sortere og genanvende så tæt på den nye bane, har vi sparet rigtig mange kilometer i lastbil, siger projektchef Jens Aalund og fortsætter:
- Det er både godt for naboerne og miljøet omkring anlægget.
Affald bliver genanvendt
Banedanmark har et stort fokus på håndteringen af affald, og i dag bliver langt størstedelen af de affaldsmaterialer, der bliver tilovers, genavendt.
Materialerne kommer fra renoverings- og anlægsprojekter.
- I Banedanmark søger vi hele tiden løsninger, hvor vi kan bygge og løse vores kerneopgave mere bæredygtigt, siger anlægsdirektør i Banedanmark, Peter Jonasson, og fortsætter:
- Her spiller genanvendelse en stor rolle, og det er god fornemmelse, når vi i de enkelte projekter kan finde veje til at genanvende den del af affaldet, der kan bruges i produktionen på ny og få fornyet værdi - og dermed både reducerer CO2-udledninger og sparer tid og penge.
Et stort anlægsprojekt
I Banedanmark bliver mindst 99 procent af affaldet genanvendt.
De største affaldsfraktioner stammer fra vedligeholdelse af jernbanen og fra baneprojekter og består af skinner, skærver, skærveknus, jord og grus.
Ringsted-Femern Banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter.
Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny transportkorridor mellem Danmark og resten af Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.