Lyt til artiklen:

120.000 kubikmeter skærver bliver genanvendt til ny jernbane

00:00
Hastighed: ???x
02:34

Abonnementsartikel

Først bliver skærverne sigtet og knust på syv centrale pladser. Bagefter kører dumpere materialerne ud til genanvendelse.

I forbindelse med den nye 30 kilometer lange, dobbeltsporede jernbane på Lolland, Ringsted-Femern Banen, genanvender Banedanmark 120.000 kubikmeter skærver, som er hentet på det gamle banelegeme.

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover at skærverne bliver genanvendt, betyder det også langt mindre lastbiltrafik på de omkringliggende veje.

- Alternativt ville vi have hentet nye materialer fra Norge og samtidig være nødt til at transportere de 120.000 kubikmeter skærver til behandling og knusning i Rødby, siger projektchef i Banedanmark, Jens Aalund, i pressemeddelelsen.

Lastbiler sparer kørsel

Inden skærverne får nyt liv, bliver de først sigtet og knust på syv centrale pladser og herefter kørt ud til genanvendelse på dumpere.

- Ved at knuse, sortere og genanvende så tæt på den nye bane, har vi sparet rigtig mange kilometer i lastbil, siger projektchef Jens Aalund og fortsætter:

De første fem dumpere er leveret - snart kommer der tre til

Se også:

De første fem dumpere er leveret - snart kommer der tre til

- Det er både godt for naboerne og miljøet omkring anlægget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Affald bliver genanvendt

Banedanmark har et stort fokus på håndteringen af affald, og i dag bliver langt størstedelen af de affaldsmaterialer, der bliver tilovers, genavendt.

Lokale råstofgrave sparer Banedanmark millioner af lastbilkilometer

Se også:

Lokale råstofgrave sparer Banedanmark millioner af lastbilkilometer

Materialerne kommer fra renoverings- og anlægsprojekter.

- I Banedanmark søger vi hele tiden løsninger, hvor vi kan bygge og løse vores kerneopgave mere bæredygtigt, siger anlægsdirektør i Banedanmark, Peter Jonasson, og fortsætter:

- Her spiller genanvendelse en stor rolle, og det er god fornemmelse, når vi i de enkelte projekter kan finde veje til at genanvende den del af affaldet, der kan bruges i produktionen på ny og få fornyet værdi - og dermed både reducerer CO2-udledninger og sparer tid og penge.

Et stort anlægsprojekt

I Banedanmark bliver mindst 99 procent af affaldet genanvendt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De største affaldsfraktioner stammer fra vedligeholdelse af jernbanen og fra baneprojekter og består af skinner, skærver, skærveknus, jord og grus.

Femern genudbyder opgaven med at opføre ny udkigsplatform

Se også:

Femern genudbyder opgaven med at opføre ny udkigsplatform

Ringsted-Femern Banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter.

Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny transportkorridor mellem Danmark og resten af Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.