Lyt til artiklen:

Europas første opladningscenter forbereder sig til fremtidens grønne transport

00:00
Hastighed: ???x
05:32

Abonnementsartikel

Recharge City er en enorm luksusrasteplads, som skal huse et hotel, tre restauranter, en tankstation og en højsikret lastbilparkeringsplads.

Folk på farten ad motorvej E45 har det seneste år mødt en byggeplads på hele 270.000 kvadratmeter ved afkørsel 57 syd for Horsens. Her myldrer det med maskiner og fagfolk, der på meget kort tid har forvandlet bakket landbrugsjord til det, som bygherren Mortensen Gruppen selv kalder Europas første og største parkerings- opladningscenter.

Her præcist et år efter første spadestik er det meste jordarbejde klaret, og anlægsarbejdet tager hurtigt form. Byggepladsen er ekstra travl, for der er meget at nå før projektet skal afleveres om et halvt år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har alle håndværksmæssige processer i gang herude, lige fra jordarbejde til tømrere, fortæller projektdirektør Charlotte Ørnsvig.

rich-media-2
Håndmændene har nok at se til med at gøre klar til belægning i de snævre områder, hvor maskinerne ikke kan komme til. Foto: Natacha Tjørnholm.

HM Entreprenør, som har hovedentreprisen, arbejder i øjeblikket blandt andet på belægningen på den 80.000 kvadratmeter store indhegnede lastbilparkering. Her er der pladser i størrelsesordenen fra forvogne til de helt store modulvogntog.

rich-media-3
Lastbilparkeringen tager form. Selve holdepladserne skal belægges med Coloc-betonsten. Dronefoto: Lars Reese.

Ladt op til tur

Målet med området er især at tilbyde chauffører gode forhold til et trygt og sikkert hvil. Mens de hviler, kan lastbilen få service på det 5000 kvadratmeter store værkstedsområdet lige ved siden af hotellet i Recharge City.

- Samtidig vil vi gerne skabe en ny by i byen både for folk i nærområdet, pendlere, turister og hr. og fru Danmark på tur, siger projektdirektøren og fortsætter:

- Jeg tror, det kommer til at give god synergi, at man både kan få serviceret og ladet sin bil, og selv lade op ved at overnatte på hotellet eller spise på restauranterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Projektdirektør Charlotte Ørnsvig. Foto: Natacha Tjørnholm.

Entreprenører og håndværkere, der arbejder i lokalområdet, kan også overnatte eller holde pause på stedet.

rich-media-6
Projektet set fra motorvejssiden. Dronefoto: Lars Reese.

Stemplet bæredygtig af FN

Den grønne omstilling er tænkt ind en række steder i projektet, som er certificeret bæredygtigt af FN med DGNB-guld.

Der kommer en række ladestandere til person- og lastbiler, og samtlige tage i Recharge City får monteret solceller - også toiletbygningen på den indhegnede lastbil-parkeringsplads.

rich-media-7
Belægningsforberedelser og lastbilchaufførenes toiletbygning i baggrunden. Foto: Natacha Tjørnholm.

- Vi forsøger at tage de miljø- og klimainitiativer, som er fornuftige. Så vi har naturligvis også kigget ind i både bæredygtighed og verdensmål. Der vægter de sociale forhold også tungt. Men vi tænker grønt og sørger for at udnytte energierne rigtigt. Derfor prioriterer vi også solceller, siger Charlotte Ørnsvig.

Lastbilladning udfordrer

Især på et område komplicerer det projektet at gå den grønne vej - nemlig når man skal etablere ladestandere til lastbiler, for det er Recharge City nogle af de første, som gør herhjemme. Og der findes endnu ingen standardløsninger, for i øjeblikket er der så få el-lastbiler på vejene, at det stadig er meget uklart, hvilke kabler, der skal trækkes til standerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-9
Arealet omkring de kommende værksteder. Foto: Natacha Tjørnholm.

- Nu vi er firstmovere i det, kræver det en del undersøgelser at finde ud af, hvad vi får brug for, siger projektleder Kasper Juel Henriksen fra bygherren Mortensen Gruppen.

Han fortæller, at man i samråd med ingeniørerne har valgt at lægge hele fire 200 millimeter føringsrør, for at være sikker på at man kan trække tilstrækkeligt med kabler til de 22 mere almindelige 22 kilowatts ladestandere.

- Vi kører i helgarderinger, for det er vi nødt til. Det er ikke et problem at trække et ekstra rør, når vi alligevel er i gang, men det er en stor udfordring, hvis vi pludseligt mangler et, siger han med et grin og fortsætter:

- Det er det bedste, vi kan gøre.

rich-media-10
Dræningen ved lastbilparkeringen er støbt på stedet. I gruset bagved stikker rørene til lastbilladestandernes kabler op. Foto: Natacha Tjørnholm.

Rigeligt med rør

Til de tre standere, der skal levere en megawatt er der gravet to føringsrør på hele 400 millimeter ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er egentligt 1000 kilowatt-ladere. De fungerer ligesom lynladere til en personbil, hvor det tager 20 minutter at lade op, bare til lastbiler, hvor batterierne selvfølgelig er en del større. Derfor skal der rigtigt meget strøm til, siger Kasper Juel Henriksen.

Mortensen og Recharge City har rådført sig med en række ingeniører for bedst muligt at tage højde for de kommende behov, selvom man allerede gerne vil tilbyde lastbilladning i 2024.

- Det er svært at spå om fremtiden. Det kan både vi som projektudvikler mærke, men vi kan i den grad også mærke det på de aktører, som gerne vil ind på markedet. De ved faktisk ikke, hvad der kommer til at ske, eller hvad behovet bliver. Derfor famler man lidt i blinde, fortæller Charlotte Ørnsvig.

Lokalt jordgenbrug

Teknikken er til gengæld fuldstændigt velkendt i arbejdet med at genanvende de mange hundrede tons jord, som er gravet af i projektet, på egen matrikel. Den er tilsat en imponerende mængde kalkstabilisator, smiler projektdirektøren.

- Vi har beholdt al jorden på pladsen herude ved at bruge det til at opbygge volde, og der hvor vi har lavet jordregulering, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Voldene dæmper både støjen fra motorvejen og skærmer lokalområdet udenfor fra de mange lysmaster, der skal oplyse den indhegnede lastbilparkeringsplads.

rich-media-13
Jordvolden er grundigt stabiliseret med kalk. Foto: Natacha Tjørnholm.

Den massive vold består af tidligere landbrugsjord, så for at fremme biodiversiteten bliver de sprøjtet med en frøblanding, der giver et rigere planteliv, som igen danner livsgrundlag for insekter.

rich-media-14
Sådan vil det færdige Recharge City se ud i 2024. Pressegrafik.