Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Sporfornyelser er slut for i år
Med overgangen fra de grønne til de rødgule trækroner melder efteråret sin ankomst, og det markerer samtidig afslutningen på fornyelsesprojekterne på jernbanen i denne omgang.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse, som har fremhævet en række projekter fra den seneste tid. Læs mere om dem nedenfor.
Sporfornyelserne skal gøre den danske jernbane klar til fremtidens eltog, som kan køre hurtigere, tættere og smartere til gavn for de rejsende, oplyser Banedanmark.
Ballastrenser i aktion
I det tidlige forår gik de store arbejder i gang på Fyn.
Strækningen mellem Nyborg og Odense var meget slidt, og derfor blev der udført en omfattende sporfornyelse på den 30 kilometer lange strækning. Samtidig blev hastigheden opgraderet fra 180 til 200 kilometer i timen på begge spor.
Fem broer blev desuden bygget om og renoveret.

Undervejs var der hjælp fra ballastrenseren Katherina Die Grosse, som kan være op til en kilometer lang. Ballastrenseren renser og pakker skærverne, som er en del af fundamentet under sporet.
På nogle tidspunkter var der op imod 500 mænd og kvinder i sporet samtidig, oplyser Banedanmark.


Arbejdet blev intensiveret hen over sommeren, hvor den nedslidte vandløbsbro under jernbanen ved Skalbjerg på Vestfyn samtidig blev skiftet ud. På fem dage blev skinner, sveller og sporkasse fjernet, og derefter fulgte udskiftningen af vandløbsbroen.
Sporsænkning under broer
På strækningerne Roskilde-Ringsted og Slagelse-Korsør blev skinner, sveller og sporskifter skiftet ud. Banens underbygning blev også forbedret flere steder, og afvandingssystemerne blev renoveret.

Desuden blev der udrettet kurver mellem Slagelse og Korsør, så togene kan køre hurtigere fremover. Der blev også udført sporsænkning under to broer, oplyser Banedanmark.
15 nye sporskifter
Det slider på skinnerne at være et vigtigt knudepunkt for den jyske togtrafik, og derfor fandt sporfornyelserne også vej til Fredericia Station.

Her blev 15 sporskifter og 1200 meter spor skiftet ud. Derudover blev der etableret ny sporkasse under sporet, der udgør fundamentet og består af skærver og stabilgrus over råjorden.
Overvejende maskinelt
På Fredericia Station var der tale om et mere traditionelt sporfornyelsesprojekt med en stor del manuelle arbejder og håndværk.
Til gengæld blev sporfornyelsen af højre spor mellem Fredericia og Vejle i overvejende grad udført maskinelt med både skinnekørende ballastrenser og stoppemaskine, mens togene susede forbi i det venstre spor.

Sporfornyelsen mellem Fredericia og Vejle startede op i uge 33. Siden da har ballastrenseren været i sving på 16,3 kilometer jernbane, oplyser Banedanmark.
Derudover blev der udført en delvis udskiftning af sporkassen, og der blev også etableret afvanding og justeret kørestrømsledninger.
Fornyelsesarbejdet betyder, at der i fremtiden vil opstå færre fejl i spor og sporskifter og dermed større driftssikkerhed på banen, oplyser Banedanmark. Samtidig betyder en sporfornyet jernbane, at passagererne vil opleve mindre støj og øget komfort.
Derudover er sporfornyelsesprojekterne en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.
Over de kommende år fortsætter arbejdet med at sporforny den danske jernbane.