Lyt til artiklen:

PowerGear-test: Minilæsser arver fra hjullæsserne

00:00
Hastighed: ???x
08:53

Volvo-genet er velkendt af de fleste, og i denne PowerGear-test mærker man tydeligt de velkendte Volvo-detaljer lige fra kabinen til selve opbygningen af læsseren. Især enkelheden skiller sig ud som en tydelig detalje uden alt for mange ekstra funktioner, som ikke er nødvendige i denne størrelse.

Modelserien består af to modeller, L45H og L50H. I denne test har vi valgt at fokusere på den mindre L45H, og vi vil vende tilbage til dette valg senere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forskellen på de to er der især på vægt, hestekræfter, og så på brydekraften, men den brydekraft har denne L45H fået med, med dens større hydrauliske stempel monteret.

Vi render igennem nogle af de vigtigeste punkter her i denne PowerGear af Volvo L45H.

rich-media-3
Forskellen på en L45H og en L50H er i det store billede basisvægten og hestekræfter. Foto: Jørgen Ahler.

Torque Parallel

At kunne skifte mellem forskellige løftearme er en bemærkelsesværdig egenskab, som Volvo har på deres L45H, og som normalt også findes på de store gummihjulslæssere fra Volvo. Denne funktion er Volvos velkendte Torque Parallel (TP) læssearm, der kombinerer fordelene fra både Z-bar og Parallel-bar.

Men hvad er egentlig forskellen mellem en Z-bar og en Parallel-bar? Lad os tage et nærmere kig på det.

Z-bar-læssearme er traditionelt kendt for deres alsidighed og evne til at bryde især ved graveopgaver. De har dog ofte ikke den samme præcision som parallelle løftearme, især når det kommer til materialehåndtering eller brugen af højtipskovle til at løfte materialer i højden, hvor Parallel-bar-læssearme ofte er bedre på grund af deres styrke i toppen af løfteskalaen og sin præcision.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Parallel-bar-læssearme har den fordel, at de kan opretholde en parallel position med jorden og under løft og læsning af materialer. Dette giver større præcision, især når du arbejder med materialer, der skal holdes vandrette. De er også stærke i toppen af løfteskalaen, så højtipskovl er godt at fortrække.

rich-media-6
Opbygningen af Torque Parallel gør, at Volvo har en læssearm, der kan mere i det brede arbejdsområde. Inderst under læssearmen har vi stemplet (1), der styrer Z-baren (2) og giver brydekraften fra det, jeg kalder 0-punktet eller vandret samt under vandret med skovlen. Her er det smarte bygget sammen med det parallelle system (3), der gør, at i højden er der kræfter, men også at man kan have et parallelt løft hele vejen igennem. Foto: Esben Henneberg.

Volvos Torque Parallel-læssearm forsøger at kombinere det bedste fra begge verdener ved at tilbyde alsidighed som Z-bar-læssearme og præcision som parallelle læssearme. Denne alsidighed er ideel til håndtering af materialer og udførelse af opgaver på byggepladser, hvor både brydekraft og præcision er afgørende, når der skal kunne graves og flyttes materialer rundt på pladsen.

Jeg har bemærket, at L45H-modellen fungerer særdeles godt, især når det kommer til håndtering af byggematerialer og som en "stand-in" til gravearbejdet. Den giver god kontrol og et okay udsyn, og dens evne til at løfte materialer lige op og ned gør den ideel til materialehåndtering.

Brydekraften er i top og det hjælper også at man har fået det større stempel på fra L50H'eren som ikke er den store ekstra bekostning at få på, og passer godt til den her "Long Boom" læssearm.

rich-media-7
Læssearmen er lang med den her "Long Boom", hvor den faktisk kan komme op i nogle ordentlige entreprenørvogne og med en højtipskovl også op i lastbiltrailerne. Foto: Esben Henneberg.

Lang læssearm

Denne L45H-model er udstyret med en "Long Boom" læssearm, hvilket betyder, at læssearmen er 20 centimeter længere end den læssearm, der er standard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette er bestemt et godt valg, især når man skal bruge en tipskovl eller arbejder med høje løft, hvilket er noget, denne maskine ofte vil blive brugt til, tænker jeg. Mange vil sandsynligvis foretrække denne løsning, og det synes jeg ikke gå ud over læsserens evner udover på balancen ved tunge løft.

Under gravearbejde kunne det have været gavnligt med ekstra vægt bag på L45H-modellen, da den kan blive lidt let, når der er en rigtig stor belastning på. Men det, der pludselig skal løftes, er også blevet flyttet langt fremad.

Ikke desto mindre er denne læssearm i stand til at håndtere tunge belastninger, og den viser masser af styrke. Den er i stand til at modstå kraftig belastning, selv når du læsser tungt ler, som jeg gjorde, hvilket er et stort plus, for jeg savnede hverken hydraulisk styrke eller flow i forhold til, hvad man kan forvente af sådan en stor minilæsser.

rich-media-10
Motoren er her samlet på tværs, og det giver klart nogle nemme serviceområder. Også ved reparationer er det nemt at komme til motoren, og det er et klart plus til Volvo. Motoren er en D4J egen Volvo-motor, som har fint med kræfter til læsseren, og med sine 102 hestekræfter arbejder den godt sammen med transmissionen og hydraulikken. Foto: Esben Henneberg.

Farten halter

Denne model er udstyret til at køre op til 30 km/t, og det fungerer godt med den hydrostatiske transmission, som er en af dens egenskaber som minilæsser. Her er der ingen konverter eller powershift, der normalt bruges til mange større læssere eller er godt ved højhastighedstransport. Hydrostaten, synes jeg, er en passende løsning, da den er både stærk og anvendelig i de lavere hastigheder under 20 km/t. Dette skyldes, at det er en stor minilæsser og ikke en maskine, der primært er beregnet til gravearbejde, men den fungere fint til det i situationer.

I hastighedsområdet fra 0 til 20 km/t tilbyder maskinen god acceleration og effektivitet. Dog er præstationen lidt sløvere ved hastigheder over 20 km/t. Det, tænker jeg, er på grund af den hydrostatiske transmission. Dette betyder, at maskinen er effektiv, når den bruges inden for sit arbejdsområde, men når den skal bruges på offentlige veje, kræver det, at olien er opvarmet for at opnå tilstrækkelig effektivitet. Man kan som tilvalg få maskinen op på 40 km/t eller (50 km/t - Ikke DK) Så det bliver til en HS-model. Der er dog mulighed for at aktivere et ekstra høj-gear i transmissionen, det var ikke på test maskinen, da det var en H-model til de 30 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hydrostatikken giver dig også mulighed for præcis styring af hastigheden, da maskinen ikke direkte ruller fremad, men bevæger sig fint efter, hvordan du bruger gaspedalen. Bremsepedalen fungerer således, at de første 2/3 af pedalen gradvist reducerer kraften til fremdriften, og den sidste 1/3 bruges til at aktivere bremsen, så holder man bremse-slidtet nede, og den er i min optik meget nemmere at maurere med på den måde.

rich-media-13
Typisk Volvo-kabine, og det er nu meget godt. Man befinder sig godt her og med en okay lydsvag kabine, selvom man nogle gange kommer op i de høje omdrejninger med motoren. Der er bakkamera og læssearms-affjedring, som man forventer i kabinen. Foto: Esben Henneberg.
rich-media-14
Udsynet er fint, det eneste, jeg mangler, er at kunne se ned til selve skovl-bunden, men når man har det i fingrene og har siddet der noget tid, så finder man ud af det. Men det ville stadig være rart at kunne se. Med pallegafler er der også et okay fint udsyn ned til dem, i hvert fald okay til, at man kan køre paller en hel dag på byggepladsen uden, at man bliver tosset over, at man ikke kan se noget. Foto: Esben Henneberg.

Skal man vælge en lille eller stor.

Når det kommer til valget mellem en L45H og en L50H, tror jeg, at L45H vil være det ideelle valg i de fleste tilfælde. For eksempelvis at vælge en L60, der er en større gummihjullæsser, behøver forholdene ikke ændre sig meget, da prisforskellen mellem en L60 og en L50H ikke er så stor igen. Hvad en L60 kan tilbyde, vil sandsynligvis give merværdi, især når det kommer til større læsninger og gravearbejde.

L45H er dog stadig en fremragende løsning til håndtering af transportable opgaver og supplering til at kunne håndtere læsning af ting med skovl. Den er ideel på byggepladsen, hvor den kan håndtere lejlighedsvis gravearbejde og flytning af materialer på pladsen uden at optage for meget plads. Den er også velegnet til læsning i lastbiler eller entreprenørvogne. L45H har tilstrækkelig kraft, men dens kompakte størrelse kan begrænse dens ydeevne, især når der er kontinuerlig og tung belastning.

rich-media-15
Der styres med et traditionelt joystick, som er velfungerende. Der er ikke de store ben i den, alle kan sætte sig op og betjene den. Der er også mulighed for at indsætte lavgrænse, så læssearmen finder tilbage i en valgt indstilling, det kan være, at skovlen skal ramme vandret igen. Foto: Esben Henneberg.

Konklusion

Volvo L45H er en enkel stor-minilæsser, der er perfekt til at følge med på byggepladsen til flytning af materialer med sin snilde eller for landmanden ved blanding af foder.

Hvis den en dag skal stå for at grave ud eller læsse jord, så kan den snildt bruges til det, for den er stærk i læssearmen, som er det, der imponere mig mest, især med sin "Long Boom" læssearm på. Dog vil jeg ikke vælge den, hvis den hver dag skulle gøre det - så ville det nok være et bedre valg med en rigtig hjullæsser som L60, man skal op i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er ikke en hjullæsser, man køber. Det er en stor minilæsser, der har et godt, lavt tyngdepunkt og virker rigtig stabil fra side til side som en stor hjullæsser. Dog er vægten lille til de store graveopgaver, men passende til de alsidige opgaver, den kommer til at lave på en byggeplads eller hos en landmand, som vil have en mindre læssemaskine, der kan komme let omkring i snævre områder.

Ellers er materialeflytning af paller lige sagen også med Torque Parallel-læssearmen, for det er virkelig rart, at det bare er op og ned, og så skal pallen nok være parallel hele tiden.

Ind for et givent arbejdsområde er det også sagen med denne størrelse, for den kan tage de helt store byggematerialer og transportere dem rundt hurtigt med den hydrostatiske transmission. Dog kunne man måske godt have fået mere ud af den hydrostatiske transmission på de rigtig lange stykker på en kilometers afstand eller mere. De fleste vil dog helt sikkert være glade for transmissionen, når man alligevel ikke må komme over 20 km/t på flere byggeområder. Ellers tænker jeg, at man bliver godt tilfreds med denne løsning af en stor-minilæsser.