Lyt til artiklen:

Fleksible gylletrailere åbner verden for VM Tarm

00:00
Hastighed: ???x
07:41

Da VM Tarm i 1990´erne byggede de første gylletrailere, var de tiltænkt transport mellem landmand og biogasanlæg, samt transport til og fra buffertanke.

Men siden da har trailerne fundet flere forskellige anvendelsesmuligheder, det fortæller administrerende direktør Holger Ross Lauritsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har et materiale af lav værdi, gylle, som skal transporteres på korte afstande mellem landmand og biogas. Når du tømmer og fylder mange gange om dagen, så betyder pumpetiden meget. Kan du pumpe ti sekunder hurtigere, kan du på en uge spare mange timer. Vi har optimeret til at tømme og fylde ekstremt hurtigt. Derfor har vi kranen, derfor har vi ekstremt stærke pumper, forklarer Holger Ross Lauritsen om gylletrailerne, der som udgangspunkt har en pumpe på kranen, samt en centrifugalpumpe og en vakuumpumpe på selve traileren.

- Og det har så vist sig, at lige præcis dén funktionalitet kan bruges til alt muligt andet, konstaterer han.

Senest har flere gylletrailere, som tidligere beskrevet i Maskinbladet, været i aktion med at fjerne vand fra katastrofen ved Nordic Waste i Randers.

Video: VM Tarms gylletrailere rydder op i Randers

Se også:

Video: VM Tarms gylletrailere rydder op i Randers

Biogas

I takt med klimaforandringerne og det seneste halve års massive vandmængder har VM Tarm dog også afsøgt andre veje, for de i øvrigt populære gylletrailere.

- Vi er i dialog med forskellige aktører, der arbejder med katastrofebehandling af oversvømmelser. De har de samme problematikker: De skal flytte en mængde væske over kort afstand hurtigt, siger Holger Ross Lauritsen. Senest har VM Tarm leveret flere gylletrailere, som er modificeret til at suge gennem kranen og direkte videre ud i en slange.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En modifikation, der blot kræver en softwareændring, samt en spadeventil mere, når pumpen bygges. Netop det kundetilpassede aspekt bidrager også til virksomhedens succes over hele porteføljen, men det vender vi tilbage til.

For lige for tiden er det gylletrailerne, som vækster hos den vestjyske virksomhed. Det skyldes blandt andet den fortsatte vækst i biogasbranchen. For hvert nyt anlæg, der opføres, regner VM Tarm med at kunne sælge flere trailere, som skal køre i pendulfart for at holde anlægget kørende.

Samtidig bevæger biogas sig også i Norge og Sverige, som virksomheden betragter som hjemmemarked, og også Finland er med på bølgen.

- Hele verden bygger biogas, og så kigger man typisk på Danmark, hvor vi er længst fremme på biogasteknologi. Vi er jo en del af den klynge, så der er et eksporteventyr, som bare lige er begyndt og minder om vindeventyret, siger Holger Ross Lauritsen.

Dermed nyder VM Tarm godt af Danmarks førende position på området, ligesom de også selv er i front, når det kommer til gylletrailere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Holger Ross Lauritsen er tredje generation ved roret. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Nordamerika

Det er ikke kun i Europa, at biogassen får stadigt mere fat. Også på den anden side af Atlanten sker der ting og sager.

- Vi har fundet en partner i Canada, hvor vi arbejder meget på at komme i gang. Både der, men også i hele Nordamerika, fortæller den administrerende direktør.

Ifølge ham er den største begrænsning for eventyret i Nordamerika netop nu, og for virksomheden generelt, arbejdskraft.

- Det ser ud som om markedet kan mere, end vi kan honorere med hensyn til arbejdskraft. Så vi har brug for folk. Vi mangler ikke folk i hallerne, det lykkes os at finde folk, og lige for tiden får vi op til flere uopfordrede ansøgninger, Men, hvis vi for alvor kommer ind i Nordamerika, så skal vi bygge en ny hal, og kan vi så få fat i 20-30 nye folk til det, spørger han.

rich-media-7
Der er travlt i hallen, hvor gylletrailerne samles. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Base i Tarm

Det er naturligvis i Tarm en eventuel ny hal vil skulle bygges. Det er her, at virksomheden siden 1962 er knopskudt, og hvor en af de første produktionshaller nu er blevet til kantinen for de omkring 300 ansatte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Konceptet i Nordamerika er, at vi producerer halvdelen, mens vores partner derovre producerer resten. VM Tarms produktion ligger i Tarm, og det bliver den ved med. Det er ikke religiøst for os, men vi har erfaring med at vi bedst kan styre levering, produktion, konstruktion og kvalitet her, siger Holger Ross Lauritsen.

Kvaliteten er også i centrum for virksomheden, der har en stor serviceafdeling, som netop er blevet udvidet med yderligere fem porte.

- Service gør vi meget ud af, og det vokser i procent mere, end vores omsætning generelt. Vi ved, at det er ekstremt vigtigt for kunderne. Især for gyllekunderne skal det bare kunne køre, og er der nedbrud skal det hurtigt i gang igen, forklarer han.

rich-media-9
Fabrikken i Tarm er knopskudt løbende. Også ved serviceværkstederne er det tydeligt hvor de fem nye porte starter. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Det er da også gylletrailerne, der optager flest pladser på værkstedet. For gyllen og den konstante brug er hård ved trailerne og pumperne, og da VM Tarm selv producerer flere af deres dele, kan de nemt vedligeholde, servicere og reparere på udstyret.

- Vi går op i det, og vi er dygtige til det, siger Holger Ross Lauritsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så dygtige, at materiel fra konkurrerende mærker også har fundet vej til serviceværkstedet. Både diverse tankvogne, men også en gyllevogn af fremmed fabrikat er taget under kærlig behandling.

Det er så her, vi vender tilbage til det med de kundetilpassede tankvogne.

VM Tarm har blandt andet for nyligt leveret deres første fodertankvogn til Sverige, hvor man blandt andet har et andet tryk i tankene end i Danmark. Derfor har tankene skulle tilpasses dét. Desuden er alle udløb blevet monteret med skabe omkring, så sne og is ikke kan komme i vejen, når bilerne skal virke i det høje nord.

For med en portefølje af gode produkter over ni forskellige segmenter fra mælketanke, øltanke, slamsugere, gylletrailere, fisketrailere, fodertanke, kemitanke og specialtanke, har det typisk været det nordiske marked, som har efterspurgt den høje kvalitet og de tilpassede løsninger.

rich-media-11
VM Tarm servicerer det meste og gylletrailerne er hyppige gæster, da de køres hårdt. Foto: Theis Meilby Eriksen.

- Men nu ser vi efterspørgslen andre steder fra. Man ser værdien og vil gerne passe på sine medarbejdere, forklarer Holger Ross Lauritsen, der forsigtigt erklærer, at fremtiden ser god ud for virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi håber på en lys, kommende række år. Men det kan man jo aldrig vide. Gylletrailerne er kun et aspekt af virksomheden, og de andre tanke skal også klare sig godt, siger han.

Rustet til fremtiden

Også på medarbejderfronten er VM Tarm rustet til fremtiden. Der fejres alene i 2024 tre 25-års jubilæer. Og 40-års jubilæer er ikke uhørt.

Samtidig gør VM Tarm meget ud af at have lærlinge, og det er vedtaget at 15 procent af produktionsmedarbejderne skal være lærlinge. En indsats og et arbejde, som flere gange er anerkendt og præmieret.

- Det giver også stabilitet, og er en meget vigtig del af det, for der ligger meget viden i de medarbejdere, vi har haft i mange år. Og så har vi en kæmpe stor medarbejderstab, som også er relativt ung, og dem er der potentiale i, siger direktøren.

Og mælketankbilerne, som VM Tarm har bygget siden slutningen af halvfjerdserne? De sælger fortsat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De er stadig en stor del af det, og jeg har også et vist følelsesmæssigt forhold til dem. Det er der, vi startede, og lidt af samme grund har jeg selv solgt mange af dem. Det gjorde min far også, fortæller Holger Ross Lauritsen.

rich-media-14
Højlageret har hjulpet med at optimere pladsen. VM Tarm producerer selv flere dele, og har brug for et stort lager. Foto: Theis Meilby Eriksen.