Lyt til artiklen:

Der er fuld fart på produktionen af specialelementer

00:00
Hastighed: ???x
02:15

Netop nu er produktionen af de tre første specialelementer til Femern Bælt-tunnelen i fuld gang på fabrikken.

Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse

Artiklen fortsætter efter annoncen

Første specialelement kaldes for specialelement 10 og har fået færdigstøbt kælder og mellemdæk mellem kælder og tunnelrør.

En helt speciel funktion

Den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern vil består af i alt 89 tunnelelementer.

Her vil 79 af dem være standardelementer, der er 217 meter lange, 42 meter brede og 9 meter høje. Standardelementerne produceres på fem produktionslinjer på tunnelelement-fabrikken.

Femern: Støbningen af tunnelelementer i gang

Se også:

Femern: Støbningen af tunnelelementer i gang

Derudover vil 10 elementer være specialelementer, som produceres på den sjette produktionslinje.

Specialelementerne vil være 39 meter lange, 47 meter brede og 13 meter høje - og netop de elementer har en helt speciel funktion, oplyser Femern.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To kilometers interval

Der bliver på hvert specialelement støbt med en kælderetage under motorvejs- og togrør. I kælderen placeres tekniske installationer, som vil kunne tilgås af medarbejdere, der vil vedligeholde og drifte tunnelen fra de 10 specialelementer.

Disse vil blive placeret med næsten to kilometers interval.

Floating gaten - en unik konstruktion

Se også:

Floating gaten - en unik konstruktion

Specialelementerne bliver også støbt fem meter bredere end standardelementerne. Det er for, at der ved siden af nødsporet i det sydgående spor vil blive etableret en serviceholdeplads til en servicebil. Dermed bliver trafikken i tunnelen ikke generet unødigt.

De første tre

Det første specialelement, som nu har fået støbt kælder og mellemdæk, mangler nu indervægge, ydervægge og tag.

Femern-projektet bidrager til vokseværk hos lokal entreprenør

Se også:

Femern-projektet bidrager til vokseværk hos lokal entreprenør

På det andet, som kaldes for specialelement 9, er kælderen blevet færdigstøbt. På det tredje, specialelement 8, er arbejdet med armeringsjern i kælderetagen meget tæt på at blive påbegyndt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Danmarks største infrastrukturprojekt og verdens længste sænketunnel stå efter planen klar i 2029.