Lyt til artiklen:

Massive mængder jord flyttes på plads til E45-udvidelse

00:00
Hastighed: ???x
03:36

Abonnementsartikel

Første etape af udvidelsen af E45 mellem Vejle og Skanderborg er gået i gang. Her skal entreprenøren også rive en motorvejsbro ned.

På toppen af bakken ved siden af til- og frakørsel 59 Hornstrup tipper den ene lastbil efter den anden ladet med jord. Derfra overtager dozeren, der skubber jorden videre ned mod tracéet.

Entreprenøren Arkil er netop gået i gang med udvidelsen af E45 Østjyske Motorvej mellem Vejle og Hedensted. Strækningen er 6,5 kilometer, og til den skal der graves omkring 235.000 kubikmeter jord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Tracéet er ved at tage form. Foto: Tina Moesgaard.

- Der er jo rigtigt meget jordflytning på det her projekt, og det er så noget af det, som vi har brugt en del tid på at finde ud af, hvor vi skal flytte fra og til, siger Jimmy Rahbek Ramussen, projektchef hos Arkil, til Maskinteknik.

Sideudvidelsen kan begynde

Motorvejsstykket er første etape af udvidelsen af E45 mellem Vejle og Skanderborg med Vejdirektoratet som bygherre. De 38 kilometer er delt op i syv etaper og bliver udvidet med et tredje spor i hver retning for at lette trafikken.

rich-media-3
Jimmy Rahbek Rasmussen er projektchef hos Arkil. Foto: Tina Moesgaard.

Arkil har mobiliseret byggepladsen, sat afspærringer op og nu er det tid til at begynde på sideudvidelsen af motorvejen. Her skal til- og frakørsel 59 Hornstrup bygges om, og det samme skal de skærende veje og to kommunale veje.

En ny og længere bro over motorvejen er også ved at blive opført.

- Gennemsnitligt regner vi med at være 30 mand ude i marken, og når det så rigtigt buldrer på, er vi 50-60 mand, som kører og arbejder hårdt på at blive færdige til tiden. Ellers sidder der en 10-12 til 20 på kontoret i spidsbelastningen, siger Arkils projektchef.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er vigtigt, at E45 er fremkommelig, mens arbejdet står på, og at sikkerheden er i orden. Vejle Transportcenter ligger lige ved siden af vejarbejdet, og det skal forblive tilgængeligt under hele etapen.

Men det er ikke det eneste, motorvejsudvidelsen byder på for Arkil.

- Vi skal nedrive en bro på Bredalvej i juni. Ellers er det traditionelt anlægsarbejde med masser af afvanding og masser af jordflytning. Lidt kalkstabilisering også, siger Jimmy Rahbek Ramussen.

Spændte på bronedrivning

Nedrivningen af den gamle motorvejsbro er planlagt til weekenden 22.-23. juni.

- Det er vi spændte på. Det er en stram tidsplan at skulle bryde sådan et bygværk ned på de timer, der er til rådighed. Vi havde udfordringer på den bro, der blev revet ned ved Horndrupvej ved Skanderborg i efteråret, siger John Kjærsgaard, projektchef hos Vejdirektoratet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der var store udfordringer med at holde tidsplanen, blandt andet på grund af et nedbrud på en maskine. Så vi arbejder sammen med Arkil om at få gjort alle de erfaringer fra den nedrivning, så vi står endnu bedre rustet til den her, siger han.

Indtil da bliver entreprenørmaskinerne sluppet løs andetsteds.

rich-media-7
Strækningen udvides med et tredje spor for at lette trafikken. Foto: Tina Moesgaard.

- Det er et stort anlægsprojekt, og vi glæder os bare til at få lov til at komme i jorden og komme i gang ordentligt. Og få noget godt vejr, siger Jimmy Rahbek Rasmussen fra Arkil.

Motorvejsudvidelsen mellem Vejle og Hedensted skal stå færdig i efteråret 2025. Bagefter begynder asfaltarbejderne, som Arkil også udfører. De skal være afsluttede i sommeren 2026.