Lyt til artiklen:

Arkils sønderjyske Volvo-entusiast fejrer 25 år

00:00
Hastighed: ???x
02:57

Abonnementsartikel

Maskinfører Henning Beck fejrer et kvart århundrede i førerhuset.

I førerhuset på en Volvo EC250 med både knækarm og rotortilt befinder sig en 25-års jubilar. Det er her i førerhuset, Henning Beck har det bedst. Her kan han slappe af med sin yndlingsmusik i baggrunden, samtidig med at han udfører sit arbejde og hjælper sine kollegaer.

- Det er jo min nummer tre Volvo, og sådan nogle skal vi gerne have flere af, siger Henning Beck.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lige med første øjekast på manden og maskinen ser det faktisk ret hyggeligt ud. For der inde i kabinen sidder han med noget, der ligner et tæppe på benene. Det er faktisk hans jakke, som han har taget ud over sine ben.

Kollegaerne griner lidt, men Henning holder på, at det er for, at hans orangebusker ikke giver genskin i forruden.

- Så kan man ikke se de orange fartstriber i vinduet. Det er dejligt, siger han.

Den røde Komatsu

Hvis nogen skulle være i tvivl, så er svenske Volvo, Hennings fortrukne maskinmærke. Det står ikke til diskussion. Han kan lide komforten, knappernes layout og så kører det hele lige som bedre, mener han.

Men hvad mange nok ikke lige ved, så startede Arkils egen sønderjyske Volvo-entusiast faktisk sin gravemaskine-karrierer med at køre i en Komatsu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foråret 1999

Vi skal nemlig tilbage til april 1999 i Sønderjylland. For 25 år siden, i en tid da Nokia 3210 kom på markedet og internettet var noget, som man ringede op til, satte en ung smed sig ind i en lille rendegraver - Henning Beck tog springet fra smedefaget til entreprenørbranchen.

- Det er jo bare en forvokset trillebør. Jeg tror, jeg holdt ud i syv dage i den rendegraver, griner Henning, der bagefter rykkede over i en gummihjulsmaskine.

Den gang hed firmaet Superfos, der senere blev købt af NCC. I 2002 bliver blev den afdeling en del af Arkil. Og Henning er i dag en del af Arkils Sønderborg afdeling.

Under Volvoens vinger

Siden er tiden gået og Henning rykkede ind i førerhuset hos diverse Volvo gravemaskiner. Og det er blevet til en hel del projekter.

- Nu sagde min chef, at jeg havde været på 131 projekter i min tid her. Det kom alligevel bag på mig, fortæller Henning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her nyder han især den frihed, der følger med jobbet som maskinfører. Det er ikke kun det fysiske arbejde, der tiltaler ham, men også de daglige udfordringer og muligheden for selvstændigt at træffe beslutninger.

- Jeg tror, det er friheden, der gør det for mig. Hvis du har et problem, men du ikke kan få fat i formanden, så må du selv løse det. Det kan jeg godt lide, siger han.