Lyt til artiklen:

Asfaltarbejde over Lillebælt er i gang

00:00
Hastighed: ???x
02:10

Abonnementsartikel

Udskiftningen af asfalten skal også fungere som en sikring af, at metoden er den rette, til når resten af broen skal have skiftet asfalten.

I dag begynder arbejdet med at skifte en del af asfalten på Den Ny Lillebæltsbro.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet er første bid af den totale udskiftning af broens asfalt, som udføres i 2026 og 2027.

Står på dag og nat

Broens højre vognbane i østgående retning vil være spærret fra mandag 13. maj til og med 30. maj. Det er nemlig her - i østgående retning - fra stålbroens start til broens vestre pylon, der bliver lagt ny asfalt.

I alt er der tale om 240 meter ny asfalt, og den står Munck Asfalt for at udlægge.

Kendt kampagne vender tilbage

Se også:

Kendt kampagne vender tilbage

Arbejdet på broen står på dag og nat, og af hensyn til vejarbejdernes sikkerhed vil også det midterste spor være spærret om aftenen og natten. I dette tidsrum vil der altså kun være én vejbane åben i østgående retning, gør Vejdirektoratet opmærksom på.

Udskiftningen af asfalten på strækningen skal samtidig fungere som en sikring af, at metoden er den rette, til når resten af broen skal have skiftet asfalten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Metode bliver testet

Den Ny Lillebæltbros belægning består overordnet af tre lag, hvor det nederste lag er en fugtisolering til beskyttelse af den stålplade, der udgør brodækket. Ovenpå fugtisoleringen ligger et mellemlag af en stivere asfalt - kaldet støbeasfalt - og til sidst et slidlag.

Vejdirektoratet skal teste, om de valgte udførelsesmetoder og maskiner er velegnede til at få den eksisterende belægning af uden at skade stålet. Tidligere mindre arbejder på broen har nemlig vist, at fugtisoleringen nederst sidder usædvanligt godt fast.

Munck ruller maskinerne ud på E45

Se også:

Munck ruller maskinerne ud på E45

Fugtisoleringen vil som et forsøg blive fjernet ved opvarmning af belægningen samtidig med, at en maskine skraber den af. Kunsten her er at opvarme belægningen tilstrækkeligt til, at den kan skrabes af, uden at den klistrer for meget, og inden den igen bliver for kold og sidder fast.