Lyt til artiklen:

Positivt overrasket over el-gravemaskine

00:00
Hastighed: ???x
03:23

Fredborg A/S i Viborg har for længst besluttet sig for at være kampberedt, når kravene til CO2 reduktioner og andre miljøtiltag sætter ind. Derfor har firmaet, der beskæftiger 40 medarbejdere, også allerede nu investeret i elektriske varebiler og de første eldrevne entreprenørmaskiner.

Den første gravemaskine på ren el, en Hyundai gravemaskine på 8,5 ton, har i dén grad overrasket indehaver og direktør, Thomas Fredborg. Og det er til den positive side:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har lavet nogle analyser, fordi vi skulle finde ud af, hvor vi egentligt kunne nedbringe vort CO2 aftryk. Og det viste sig, at der hvor vi hurtigst og mest effektivt kunne gøre noget, var på vores maskiner og vores biler. Alene den nye Hyundai gravemaskine kunne spare os for syv procent af udledningen, siger Thomas Fredborg.

Skeptisk i starten

Men Thomas Fredborg har som så mange andre været noget skeptisk overfor elektriske maskiner, da driftstiden på en opladning oftest er et problem:

- Det er en positiv kæmpeoverraskelse, for maskinen kan køre en hel arbejdsdag og ved fyraften er der stadig ca. 40 procent tilbage på batteriet, fortæller han og tilføjer:

- Og så er der støjniveauet. Den larmer jo ikke. Vi opfører i øjeblikket et boligbyggeri i Farsø i Himmerland, hvor der er eksisterende boliger lige op ad. Vi har set folk sidde på deres altaner og kigge ned på os. Det ville aldrig have fundet sted, hvis det var en dieselmaskine, der var på pladsen, siger han.

Er ombygget til el

Maskinen fra Hyundai, der er leveret af importøren Daugbjerg Maskiner i Viborg, er en ny traditionel dieseludgave, der i Holland er bygget om til elektrisk drift.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg oplever faktisk denne maskine som bedre end den almindelige 8,5 tonner på diesel, siger maskinfører Karsten Vestergaard, der arbejder på det netop omtalte boligbyggeri, og han tilføjer:

- Maskinen er mere stabil, hvilket bl.a. skyldes batteripakken, der jo fungerer som kontravægt, Den har masser af kræfter, og det eneste man lige skal vænne sig til, er at den ikke larmer overhovedet, siger Karsten Vestergaard.

Han erklærer, at han hellere vil køre elektrisk end diesel.

Alt i udstyr

Maskinen har alt tænkeligt udstyr, og tilmed en Engcon tiltrotator, så maskinen kan udføre en lang række forskellige opgaver i felten.

- Vi har i flere år haft et samarbejde med Daugbjerg Maskiner, og når man skal ud i en investering som denne, der jo ikke er helt billig, til trods for støtteordninger, så er det nødvendigt med tillid til leverandøren. På det punkt er vi også helt trygge, siger Thomas Fredborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han stopper ikke med den elektriske gravemaskine. Han har bestilt en elektrisk udgave af Pitbull minilæsseren, som har nogle af de samme kvaliteter, nemlig lang driftstid og ingen støj. Det er samme importør, Daugbjerg Maskiner, der viser det hele frem på udvalgte dyrskuer i sommer, herunder Roskilde Dyrskue den 31. maj - 2. juni.