Lyt til artiklen:

Ny sikring af skinner giver bedre beskyttelse af Øresundstunnelen

00:00
Hastighed: ???x
02:08

Abonnementsartikel

Der er bygget en specialkonstrueret mobil stormflodssikring ved Øresundsforbindelsen.

- Det er vores mål at fordoble broens levetid til mindst 200 år. For at det kan lykkes, er der bl.a. brug for løsninger, der beskytter os mod følgerne af klimaforandringerne som f.eks. stormflod, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbron.

Øresundsbrons stormflodsprogram blev indledt i 2019 med en omfattende analyse. Det første spadestik til stormflodssikringen blev taget i 2022, og siden er der opført et 900 meter langt sikringsdige på Kastrup-halvøen, og der er etableret flere beskyttelsesforanstaltninger på Peberholm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men samtidig er der gennemført et kompliceret arbejde med at finde en løsning, der beskytter togskinnerne og Øresundstunnelen på tværs af sporene mellem Danmark og Sverige. En mobil sikring, der hurtigt kan monteres på skinnerne og holde store mængder vand tilbage med en tæt forsegling omkring skinnerne.

rich-media-2
Foto: Øresundsbron.

Stormflodssikringen af togskinnerne er etableret på Kastrup-halvøen ved Københavns Lufthavn. Det er Øresundsbrons danske ejer, A/S Øresund, der ejer grunden, men projektet er finansieret og udviklet af Øresundsbro Konsortiet og gennemført i samarbejde med HedeDanmark, Aarsleff Rail A/S, Sweco og Stormflodssikring ApS.

- Det er, så vidt vi ved, den første etablerede løsning med stormflodssikring på tværs af jernbaneskinnerne i Skandinavien. Øresundsbron har udviklet den til vores anlæg i samarbejde med vores leverandører, men løsningen bør kunne bruges flere steder som supplement til permanent sikring, siger Christian Tolstrup, projektleder hos Øresundsbron.

Fire år efter projektets start er sikringen nu indviet, og etableringsomkostningerne beløber sig til 7 millioner kroner.

- Projektet har været utroligt kompliceret og udfordrende. Først og fremmest på grund af jernbanesikkerheden, som er meget vigtig, men også på grund af de tekniske aspekter ved at sikre en tæt løsning omkring skinnerne, siger Christian Tolstrup.