Lyt til artiklen:

Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør

00:00
Hastighed: ???x
01:54

Abonnementsartikel

Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger.

Jernbanen mellem København og Korsør er en af landets travleste jernbanestrækninger, og det slider på skinnerne. Nu tager Banedanmark derfor hul på sidste etape af arbejdet med at forny sporene på strækningen mellem Slagelse og Korsør.

- Nu begynder den sidste og mere krævende del af sporfornyelsen, hvor de store sporfornyelsesmaskiner kommer på hårdt arbejde. Vi skal blandt andet justere 26,5 kilometer spor og sporskifter på strækningen. Samtidig bliver banen gjort klar til fremtidens klimavenlige eltog og det nye digitale signalsystem, hvor togene kører hurtigere, tættere og smartere, siger Eva Marie Paaske, der er anlægschef i Banedanmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Herudover renser og udskifter Banedanmark 22.530 kubikmeter skærver og fornyer sporkassen, som er fundamentet under sporene.

Fornyelsesprojektet begyndte sidste år, hvor Banedanmark udførte det mere manuelle arbejde og forberedte strækningen til dette års arbejde, hvor de store sporfornyelsesmaskiner tager over.

Periodisk advarselslyd

Slagelse-Korsør strækningen er en del af den travle hovedstrækning mellem landsdelene. For at kunne opretholde togtrafikken gennemfører Banedanmark arbejdet i ét spor ad gangen.

Det betyder, at sporarbejdere udfører arbejde tæt på jernbanespor, hvor der kører tog. Der vil derfor dagligt i udvalgte tidsrum lyde en advarselslyd fra et advarselsanlæg, når togene passerer arbejdsstedet.

- Når vi tyfonerer langs sporet, vil det kunne høres i lokalområdet og kan opleves som generende. Vi håber dog på forståelse for, at det er nødvendigt af hensyn til medarbejderne i sporet og deres sikkerhed, siger Eva Marie Paaske.