Lyt til artiklen:

Entreprenør skal rive knap 900 tons tung motorvejsbro ned

00:00
Hastighed: ???x
02:34

Abonnementsartikel

Nedrivningen af broen på E45 er planlagt i slutningen af denne måned. Når det sker, bliver motorvejen spærret i 16 timer.

Det varer ikke længe, før den gamle motorvejsbro der fører Bredalvej over E45 ved Hedensted er fortid.

Nedrivningen af den knap 900 tons tunge motorvejsbro sker fra lørdag 22. juni fra klokken 17.00 til søndag 23. juni klokken 09.00, hvor motorvejen er totalspærret mellem <59> Hornstrup og <58> Hedensted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse

I alt bliver ni motorvejsbroer mellem Vejle og Aarhus på sigt revet ned og bygget op på ny for at gøre plads til et ekstra spor på E45 Østjyske Motorvej.

Nedrivning af broen

Det er entreprenør Arkil A/S, der udfører arbejdet sammen med underleverandør Kingo Karlsen.

Arbejdet med at rive broen ned begynder med at sikre motorvejen mod skader ved at udlægge store jernplader. Bagefter bliver selve brodækket klippet ned i bider, inden fundamenterne nedbrydes og oprydningsarbejdet går i gang.

Stillads ved ny bro over E45 tages ned

Se også:

Stillads ved ny bro over E45 tages ned

- Det er aldrig sjovt, når vi er nødt til at spærre en motorvej, men når så store maskiner skal i gang med at bryde tons tunge betonelementer ned, er der ikke andet at gøre, siger projektchef John Kjærsgaard fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har planlagt arbejdet i et tidsrum, hvor vi generer trafikken mindst muligt, og så opfordrer vi alle, der skal mellem Vejle og Horsens, til at planlægge deres rejse, så de helt undgår at køre mellem klokken 17.00 og 09.00, siger John Kjærsgaard.

Ny motorvejsbro overtager

Når den gamle bro over Bredalvej er revet ned, står en ny og længere bro klar til at føre trafikanterne over motorvejen.

Den nye bro er i de sidste 12 måneder blevet bygget op ved siden af den eksisterende motorvejsbro.

Den gamle motorvejsbro over Bredalvej blev opført i 1987 som et forsøg uden fugtisolering og belægning. Vejdirektoratet har derfor indledningsvis foretaget en række prøver på broen, som har dannet vigtig viden til byggeriet af den nye bro.

Maskinteknik besøgte projektet for ganske nylig, hvor Arkil netop var gået i gang med at flytte jord til motorvejsudvidelsen. Her fortalte Vejdirektoratet og entreprenøren også om den kommende nedrivning. Det kan du læse om og se mere til her:

Massive mængder jord flyttes på plads til E45-udvidelse

Se også:

Massive mængder jord flyttes på plads til E45-udvidelse