Lyt til artiklen:

Importør øger fokus mod nedslidning af maskinførere

00:00
Hastighed: ???x
03:38

Abonnementsartikel

Kamp mod nedslidning af maskinførere er et essentielt konkurrenceparameter, og ergonomi og sikkerhed står derfor øverst i strategiplanerne, lyder det fra Zeppelin Danmark.

Hos Cat-importøren Zeppelin Danmark er en af de væsentligste dele i virksomhedens strategiplaner ergonomi- og sikkerhedsteknologi. At møde markedsbehovene for maskinernes indretning har så vital betydning for forretningen, at det betegnes som en af de vigtigste nøgler til at fastholde og vinde markedsandele.

- Det giver sig selv, at det er afgørende for at fastholde og tiltrække nye kunder, at vi hele tiden optimerer. Der er ingen tvivl om, at landets maskinførere har lange arbejdsdage og øgede krav til præcisionsarbejde. Hvis vores maskiner ikke hele tiden optimeres og kan lige det ekstra, så understøtter vi ikke vores ønske om at skabe de bedste rammer for maskinførerens arbejdsmiljø. Ergonomi og sikkerhed ligger os derfor meget på sinde, siger Henrik Stordal, administrerende direktør hos Zeppelin Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
CEO hos Zeppelin Danmark A/S, Henrik Stordal. Pressefoto.

50-årige Søren Lind har kørt gravemaskiner 40 timer om ugen, siden han var 17 år. Et arbejde der er hårdt både fysisk og psykisk. Han er ikke i tvivl om, at hans arbejdsliv for længst ville være slut, hvis det ikke var for små men essentielle ændringer i maskinerne, der betyder, at han både fysisk og psykisk kan holde til det opslidende arbejde.

- Når man har rundet de 50 år, kommer der jo lidt flere skavanker til, men der er ingen tvivl om, at udviklingen af de maskiner, jeg kører, betyder, at jeg stadig er på arbejdsmarkedet. Det er alt fra forbedret sæde over lavere støjniveau til teknologiske detaljer, der gør, at jeg kan koncentrere mig længere, siger Søren Lind, maskinfører hos MJ Eriksen.

Maskinførere arbejder længe

Ifølge det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er maskinføreres tilbagetrækningsalder så høj, at de er blandt de tre erhverv, der forventer at arbejde længst. Ifølge Zeppelin er det udtryk for, at man i branchen har været opmærksomme på markedets behov i udviklingen af maskinerne.

- En maskinfører tilbringer knap 2.000 timer om året i sin maskine, og med forventeligt 50 års arbejde er det rigtig mange timer. Vi har set et stort behov i markedet for skræddersyede maskiner, og tallene viser, det virker. Det er fantastisk for branchen, at maskinførere arbejder så længe, for der er enorm mangel på arbejdskraft, siger Anders Thomsen, produktchef hos Zeppelin Danmark. Han uddyber:

- Det andet og lige så essentielle er sikkerheden. For at undgå ulykker og fejl skal en maskinfører være klar i hovedet i alle de 10 timer, han arbejder om dagen. Det er her, vi via teknologien har formået at udvikle hjælpesystemer, der betyder, at føreren ikke bliver stresset og udtrættet. Det lyder simpelt, men der er tale om yderst fintekniske detaljer, som kan udgøre en kæmpe forskel for føreren selv og for den generelle sikkerhed på byggepladsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Søren Lind har netop den teknologiske udvikling af maskinerne haft enorm betydning for han arbejdsliv:

- Nogle af de ting der er kommet på rent teknologisk, er noget jeg har eftersøgt i mange år. For eksempel automatisk afretning gør alverden til forskel for mig og mange andre maskinfører, for det betyder, at vi i langt højere grad kan koncentrere os. Man bliver træt i hovedet efter 10 timers arbejde, så de teknologiske forbedringer betyder, at presset bliver lettet og ens ydeevne optimeres over længere tid, siger Søren Lind.