Lyt til artiklen:

Motorvejsbro nedbrudt på en nat

00:00
Hastighed: ???x
02:56

Som en velkoordineret dans mellem store maskiner og erfarne folk ramte de store nedbrydningsmaskiner den gamle motorvejsbro på E45 mellem Hornstrup og Hedensted lørdag aften.

Og så, små 16 timer senere, var broen helt væk. Se hvordan det så ud, da maskinerne gik til makronerne i videoen øverst i artiklen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Sådan så motorvejsbroen ud blot en time efter maskinerne gik i gang. Foto: Jørgen Ahler

Kingo Karlsen og Arkil A/S var hyret ind til at varetage opgaven med motorvejsbroen.

- Vi har planlagt det her i længere tid. Der er lavet hold, der præcist ved hvor og hvornår de skal gøre hvad, siger Casper Jakobsen, der er Projektleder hos Kingo Karlsen.

rich-media-3
Kasper Jacobsen er Projektleder hos Kingo Karlsen og har været med til at planlægge det effektive arbejde på motorvejsbroen. Foto: Jørgen Ahler

I alt skal ni motorvejsbroer mellem Vejle og Aarhus rives ned og bygges op på ny for at gøre plads til et ekstra spor på E45 Østjyske Motorvej.

- Nu har vi spærret motorvejen i 16 timer, hvilket er et skarpt vindue, hvor alle processer er optimeret, så vi ikke forstyrrer trafikken længere end højst nødvendigt, siger John Kjærsgaard, der er Projektchef ved Vejdirektoratet.

Den første bro blev revet ned syd for Skanderborg tilbage i oktober sidste år, og nu var turen så altså kommet til den knap 900 tons tunge bro, der fører Bredalvej over motorvejen i Hedensted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kører med en 480 der er udstyret med en 7000 hammer. Og så har vi en 380er der kører med rammehammer. Sidst har vi to andre 380er maskiner og en CAT 300, så vi er godt kørende, fortæller Casper Jakobsen om de mange maskiner, der banker løs på motorvejsbroen.

rich-media-5
Beton fra slut 1980erne bliver banket i stykker af Kingos store maskiner. Foto: Jørgen Ahler

Ny viden i gammel beton

Broen, der fører Bredalvej over E45 Østjyske Motorvej i Hedensted blev i 1987 opført som et forsøg uden fugtisolering og belægning. Vejdirektoratet har derfor indledningsvis foretaget en række prøver på den eksisterende bro, som skal danne vigtig viden til kommende brobyggeri.

rich-media-6
Betonen blev hurtigt fragtet væk af 5 lastbiler. Foto: Jørgen Ahler

- Så prøver vi at se hvor meget restlevetid, der teoretisk ville have været i den her bro. Normalt regner vi jo med cirka 100 års levetid i vores broer, men måske viser data fra den her bro, at vi kan regne med endnu længere levetid, siger John Kjærsgaard.

Broen består mest af beton og stål og vejer i omegnen af 900 tons.

Når broen er revet ned, står en ny og længere bro klar til at tage de lokale trafikanter på tværs af motorvejen ad Bredalvej. Den nye bro er i de sidste 12 måneder blevet bygget op ved siden af den eksisterende bro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejdirektoratet udvider motorvej E45 mellem Kolding og Randers flere steder på en i alt 60 km lang strækning. Planen er at udvidelsen skal være færdig i 2026.

rich-media-8
Fortiden og fremtiden i et billede. Foto: Jørgen Ahler