Lyt til artiklen:

Midterautoværn på bro bliver skiftet ud efter 55 år

00:00
Hastighed: ???x
01:54

Midterautoværnet på Ny Lillebæltsbro er fra broens opførelse og har dermed mere end 55 år bag sig. Nu står det for tur til at blive skiftet ud, primært fordi samlingen mellem autoværn og brodæk er utæt.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opgaven er en del af Vejdirektoratets forberedende arbejder til udskiftning af belægningen og fugerne på broen. Dette arbejde finder sted i 2026 og 2027.

Samme type autoværn

Arbejdet på broen over Lillebælt begynder 1. juli 2024 og varer frem til udgangen af oktober. Her vil det være samme type autoværn, som kommer op igen, og det vil forhåbentlig kunne holde de kommende 55 år lyder, lyder det fra Vejdirektoratet.

Det er CG Jensen, som har fået til opgave at skifte midterautoværnet, oplyser Vejdirektoratet til Maskinteknik. Arbejdet udfører de i aften- og nattetimerne for at generere trafikanterne mindst muligt.

Fra ét stort dansk tunnelprojekt til et andet: Det begyndte under Storebælt

Se også:

Fra ét stort dansk tunnelprojekt til et andet: Det begyndte under Storebælt

Ny Lillebæltsbro på E20 har en samlet længde på 1,7 kilometer og er 31,2 meter bred.

Broen er en hængebro og blev opført i perioden 1965-1970 med indvielse 21. oktober 1970.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hængebroen blev bygget af Monberg og Thorsen A/S (MT Højgaard Danmark i dag, red.) og "Brokonsortiet Lillebælt", som bestod af følgende entreprenørfirmaer: A. Jespersen & Søn A/S, J. Saabye & O. Lerche A/S og Dansk Entreprenørselskab Christiani & Nielsen A/S.