Lyt til artiklen:

Mig & Min Maskine: Mikael faldt for 70 år gammel graver

00:00
Hastighed: ???x
05:34

Vi ved alle, at det kan være lidt hårdt at komme på arbejde igen efter en god lang ferie.

Forestil dig så at have holdt fri i 35-40 år og pludselig blive sat i arbejde igen. Så er der ikke noget at sige til, at man har lidt startvanskeligheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gjaldt også den lige knap 70 år gamle PM 12 slæbeskovlsmaskine, som Mikael Sørensen, der til daglig er montør hos Jamas, fik øje på tilbage i 2020.

- Jeg er nok lidt en maskinnørd, og har generelt en svaghed for gamle maskiner og gammel mekanik, og da jeg så fik øje på den her sag, tænkte jeg, at den var sjov at bevare. Så det blev lidt mit projekt, fortæller Mikael Sørensen.

rich-media-2
Mikael Sørensen og en kammerat fik sparket gang i maskinen på 40 år gammel dieselolie, der lå i tanken, da de skulle flytte den. Foto: Tim Søgaard.

- Jeg fandt den oppe ved den forrige ejer, entreprenørfirmaet Magnus Frisch A/S, hvor maskinen har stået et sted mellem 35 og 40 år uden at blive startet. Men vi gik i gang med at prøve at få liv i den og få den til at flytte sig, siger han.

Han fik maskinen hjem i september 2020. Det krævede dog lidt arbejde.

- Da vi skulle starte maskinen op og have den fragtet hjem, havde min makker og jeg taget både olie og dieselolie med. Vi skiftede motorolien, som var meget ulækker. Da vi nåede til at skifte dieselolien, konstaterede vi, at der ikke er nogen fødepumpe på sådan en maskine, fordi tanken hænger oppe under taget, så dieselolien selv løber ned til motoren. Så er det jo svært, at få den til at suge fra en dunk. Men det viste sig så, at dieseltanken var trekvartfuld med 40 år gammel dieselolie, og det fik vi den så til at slå i gang på, fortæller Mikael Sørensen og smiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Siden da har han repareret på maskinen løbende. Undervognen og motoren har blandt andet fået en kærlig hånd. Diverse stangforbindelser er blevet repareret for slør, så de går nemmere, og så er udlæggeren på maskinen blevet renoveret, hvilket er let at se på lakken.

- Den var meget træt, siger Mikael Sørensen.

Ejer nummer to

Maskinen vejer 12 tons og er fremstillet på Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev. Virksomheden har gennem tiden været igennem opkøb, fusioner og navneskift, men kan spores til amerikanske Afinitas A/S, der i dag producerer maskinel til produktion af betonelementer og har en afdeling i Brønderslev.

rich-media-4
Maskinen er fremstillet på Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev. Foto: Tim Søgaard.

Maskinen blev bestilt til Magnus Frisch A/S i marts måned 1955 og leveret i april for 90.900 kroner. Så selvom maskinen er næsten 70 år gammel, er Mikael Sørensen blot den anden ejer af den.

- Den er født med en firecylindret Lister-motor fra England, der har 35 hestekræfter og går 1500 omdrejninger i minuttet, når den går max. Den er lidt sjov, fordi den går den anden vej rundt i forhold til de motorer, vi kender her i Europa. Derudover sidder der et kompressionshåndtag ved hver cylinder, som skal være slået op, når man starter motoren. De ændrer kompressionsforholdet inde i cylinderne, så maskinen har lettere ved at starte, fortæller Mikael Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Den engelske Lister-motor har 35 hestekræfter. Foto: Tim Søgaard.

God gammel mekanik

Han fortæller, at slæbeskovlsmaskinen har været anvendt til alle mulige former for anlægsarbejde, indtil den hydrauliske gravemaskine blev opfundet. Det har været vejarbejde, jernbanearbejde, søoprensninger og arbejde i byer for eksempel.

Maskinen fungerer sådan, at når man vil sænke skovlen, så foregår det ved frit fald. Det styres med pedalerne, som man bruger til at bremse wireren med. Derudover har man to håndtag, som man bruger til at koble indhalerwireren ind. Den trækker skovlen ind til maskinen. Topwireren løfter skovlen, og sådan får man maskinen til at grave.

- Det styres ved hjælp af de to spiltromler, som sidder lige ved siden af førersædet, så man kan holde øje med, hvad der foregår og nyde lyden af det, siger Mikael Sørensen. Det sidste er vist individuelt.

rich-media-7
Udlæggeren på PM 12 er 11 meter lang og skovlen har en kapacitet på 400 liter. Foto: Tim Søgaard.

Derudover er PM 12'eren udstyret med en krøjekobling, der har flere funktioner.

- Når den er indkoblet, bliver den brugt til at krøje maskinen. Hvis man sætter maskinen i fremdrift benyttes den til at køre båndene forlæns og baglæns. Hvis man kobler spillet ind til udlæggeren, kan den bruges til at justere udlæggeren op og ned, fortæller Mikael Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er jo helt klart det, der er det fedeste ved maskinen. Det er, at man kan se, at det hele er mekanisk, og at man kan fornemme, at der er nogen i udviklingsprocessen, der har stået med noget i hænderne og har tænkt nogle tanker - og så at man kan reparere det meste, siger maskinentusiasten.

Døbt i en sen alder

Maskinen er døbt "Emil", og det har den faktisk heddet i ganske kort tid trods sin fremskredne alder.

rich-media-9
PM 12'eren er opkaldt efter gravemesteren Emil, der gik bort i februar. Foto: Tim Søgaard.

- Den er opkaldt efter en gammel gravemester, der hed Emil, som jeg kom i kontakt med, da jeg fik maskinen hjem, fordi han fandt ud af, at den stod her. Han var her og besøge mig rigtig mange gange og kom med tips og tricks til maskinen. Han fortalte masser af anekdoter fra hans lange arbejdsliv med maskiner rundt i hele Danmark, men han døde desværre tilbage i februar i en alder af 86 år. Derfor syntes jeg, at det var meget passende, at maskinen skulle hedde Emil for at mindes ham, fortæller Mikael Sørensen.

Mig & Min Maskine: Bendts nye skinnegraver er den første Volvo på den danske jernbane

Se også:

Mig & Min Maskine: Bendts nye skinnegraver er den første Volvo på den danske jernbane