Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Understøtningssystem sikrer skånsom udvidelse af E45 over Lyngbygård Å
Trafikanter, der har kørt på E45 Østjyske Motorvej i myldretiden, ved, at der ofte mangler plads på den travle færdselsåre. Derfor er Vejdirektoratet da også i gang med at udvide den vigtige trafikåre fra Vejle til Aarhus med et ekstra spor i begge retninger.
Første del af arbejdet består i at ekspandere motorvejsbroerne, herunder den, der går hen over Lyngbygård Å, som udgør en vigtig faunapassage under motorvejen. I spidsen for projektet står entreprenørfirmaet M.J. Eriksson, der måtte tænke ud af boksen dels grundet broens længde, og dels fordi miljøhensyn spillede en central rolle i kravene fra Vejdirektoratet.
Ingen midlertidige fundamenter nær åen
Heldigvis kunne forskallingsleverandøren Peri Danmark byde ind med en løsning i form af VARIOKIT VRB og VST understøtningssystemerne, der ikke tidligere har været anvendt i Danmark.
- Med en længde på 100 meter er der efter danske standarder tale om en ret lang bro. Samtidig var der af hensyn til den fredede natur omkring åen en række krav til, hvor der måtte laves midlertidige fundamenter. Det system, som Peri præsenterede os for, betød, at vi helt kunne undgå de midlertidige fundamenter tæt på åen, der potentielt kunne forstyrre den naturlige balance i området, fortæller Christian Murberg, produktionschef hos M.J. Eriksson.

Peris VARIOKIT VRB og VST shoringsystemer er designet til at kunne bære tunge belastninger og tillader opførelse af store strukturer uden behov for midlertidige fundamenter, så derfor kunne man nøjes med at anvende de blivende bropiller. En ekstra miljømæssig fordel ved det, er at mængden af beton, der skal placeres og efterfølgende demonteres, reduceres betydeligt.
En effektiv spejlvending
Også effektiviteten i systemet spillede en rolle for M.J. Eriksson i valget af systemet. Peri har med udgangspunkt i omfattende beregninger designet tårne og bjælker, så konfigurationen specifikt passer til begge sider af broen. Dermed kan man flytte hele det opbyggede system over til den anden side på en blokvogn uden at skille det ad.
- Vi er imponerede over, hvor hurtigt og effektivt Peris system fungerer. Dette system er virkelig genialt, fordi det kan klare de store spænd uden ekstra fundamenter, og så kan det oven i købet genbruges på den anden side. Det tager kun 6-8 arbejdsdage at flytte det til den anden side af broen efter udførelsen af den første del, hvilket er en betydelig tidsbesparelse, udtaler Christian Murberg.
Samarbejde og rådgivning sikrer succesen
Peri har ifølge M.J. Eriksson leveret omfattende teknisk rådgivning og support, hvilket sikrer, at systemerne er præcist tilpasset de danske standarder og de specifikke behov i projektet. Samarbejdet mellem M.J. Eriksson, Peri Group i Tyskland og Peri Danmark har været afgørende for projektets succes.
- Vi har arbejdet tæt sammen med Peri fra start til slut. Den ekspertise og de innovative løsninger, de har bidraget med, har været en vigtig del af, at vi har kunnet opfylde kravene i dette komplekse infrastrukturprojekt, afslutter Christian Murberg.