Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
NCC-selskaber afslutter havneprojekt
Siden efteråret sidste år har NCC-selskaberne Hercules Fundering og Jakobsen & Blindkilde arbejdet på et område ved havnen i Kolding med kommunen som bygherre.
Opgaven lød på ny kystlinje, et dige med sti, der skal fungere som klimasikring langs havnebassinets vestlige afgrænsning og et større slæbested for kajakker og mindre både.
Projektet er nu afsluttet, oplyser Hercules Fundering i en nyhed på deres hjemmeside.
- Havneprojektet i Kolding er et godt eksempel på, hvordan vores kombination af funderings- og anlægskompetencer styrker vores evne til at håndtere komplekse vandbygningsopgaver, udtaler Henrik Bo Jensen, produktionschef i Hercules Fundering, NCC Infrastructure, i nyheden.
Samarbejde på tværs
Det nye højvandsdige består af to strækninger med fodspuns og stenkastning langs stien. Øverst på diget er der blevet anlagt en køresti, og området omkring har fået nye servicebygninger.
Derudover er der blevet implementeret en mindre kajak- og jollekaj med forankret spuns.

- Vores engagement i Kolding-projektet viser vores stærke samarbejdsevner på tværs af NCC, siger Tonny Gaston Birkegaard Sørensen fra Jakobsen & Blindkilde, NCC Infrastructure, i samme nyhed.
- Opførelsen af diget som en del af vores klimasikringsløsninger bygger på værdifulde erfaringer fra lignende projekter, herunder Storkeengen i Randers og kystbeskyttelsen af Juvre Dige på Rømø, siger han.
Et særligt fokus
Det nye slæbested er konstrueret som en gensidigt forankret spunskasse, og den er bygget delvist under den daglige vandlinje, men på tørt land.
Slæbestedet er afsluttet med insitu-støbte vrangvægge og topplade, som også er støbt tørt. Efter betonudstøbningen er spunsen skåret ned til oversiden af betonen, hvilket gør det muligt at anvende slæbestedet til at sætte trailerbåde og joller i vandet.
To kajak-broer er også en del af slæbestedet. Broerne består af en fast del i azobe og plastplanker af genbrugsplast og en flydebrosdel beklædt med genbrugsplast.
Havneprojektet har haft et særligt fokus på CO2-reduktion gennem brugen af HVO100-brændstof og genbrugsmaterialer som planker, fyldmasser og spuns, oplyser Hercules Fundering.
Havneprojektet er en del af Kolding Kommunes byudviklingsprojekt Marina City, som skal rumme et attraktivt bolig- og havnemiljø med en marina med 1.000 bådpladser. Det gør marinaen til den største uden for hovedstadsområdet, oplyser kommunen