Lyt til artiklen:

Elektriske maskiner bliver større og bedre

00:00
Hastighed: ???x
05:04

Entreprenørmaskinindustrien er stadig i de tidlige stadier af elektrificering med de første små elektriske maskiner, der kom på markedet i 2015, men udviklingen går hurtigt.

Det viser en ny markedsanalyse fra det britiske analyseinstitut IDTechEx.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Analysen "Electric Vehicles in Construction 2024-2044: Technologies, Players, Forecasts", viser, hvordan de elektriske maskiner i dag er både større og bedre end deres forgængere der endnu ikke har 10 år på bagen. Entreprenørmaskinproducenter over hele verden øger hastigheden på udviklingen af elektriske maskiner, og IDTechEx forudser, at industrien vil vokse til en værdi på over 126 milliarder USD i 2044.

Bliver hele tiden bedre

De første elektriske maskiner, der kom på markedet, var minigravere. Deres mindre størrelse og mindre intense arbejdsbyrder gjorde dem til den ideelle testplatform for elektrificering i byggebranchen. Mange entreprenører var dengang bekymrede for, om de elektriske maskiner kunne modstå kravene på byggepladsen og levere en ydeevne svarende til dieselmotorer.

rich-media-2
Gravekraft på elektriske modeller overfor dieseldrevne. Grafik: IDTechEx.

IDTechEx's analyse viser dog, at de elektriske minigravere nu er på et udviklingsstadie, hvor de kan matche dieselmaskiner på næsten alle betydelige parametre. Elektriske maskiner tilbyder tilsvarende eller endda bedre kraft end dieselmaskiner med modeller fra eksempelvis Kato og Wacker Neuson, der kan generere 30-60 procent mere gravekraft end en gennemsnitlig dieselmaskine af samme størrelse. Betydelige forbedringer ser man også i maskinernes driftstid. Hvor de første maskiner på markedet kun opnåede fire til seks timers drift på en enkelt opladning, kan nyere maskiner klare op til otte timers drift som standard og altså nok til en fuld arbejdsdag. Vedvarende batteriudvikling har spillet en stor rolle i denne stigning, og IDTechEx forventer, at driftstiderne vil nå ni til ti timer i den nærmeste fremtid.

Fokus skifter til de større maskiner

Mens minigravere dominerede de tidlige faser af væksten af elektriske entreprenørmaskiner og stadig er markedets største segment, har udviklingsfokus skiftet til store gravemaskiner og hjullæssere. Tilsammen udgjorde de to maskintyper 35 procent af alt salg i 2023 og er i øvrigt nogle af de største udledere af drivhusgasser på byggepladsen. De bidrager til over 50 procent af alle entreprenørmaskiners emissioner. Deres elektrificering er derfor nøglen til yderligere at reducere CO2-udledningerne i den globale bygge- og anlægsbranche.

rich-media-3
Grafik: IDTechEx.

Efterhånden som antallet af nye elektriske maskinmodeller, der kommer i produktion, er steget fra 2019 til 2023, er størrelsen af disse maskiner også vokset. Hvor 3-tons minigravere engang repræsenterede toppen af elektrisk maskinteknologi, kan flere producenter nu levere store gravemaskinemodeller, der vejer 20 tons eller mere. Hjullæssere har nået et lignende stadie, hvor nye 20-tons maskiner nu er normen for elektrificering, lyder det i analysen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større maskiner kræver større og mere avancerede batterisystemer, og stigningen i elektriske gravemaskiner og hjullæssere har bevirket at størrelsen på batterierne, der produceres, er steget dramatisk over de seneste fem år. Den maksimale batteristørrelse installeret i nyproducerede modeller er steget fra cirka 30 kWh i 2018 brugt i minigravere og lignende kompakte maskiner til over 500 kWh i 2023.

Hvad bliver det næste?

Mange af de større maskiner, der nu kommer på markedet, har allerede fulgt samme vej som minigravere ved at matche ydeevnen på dieselmodellerne. Producenter er på et stadie, hvor det ikke længere er en udfordring at matche de dieseldrevne maskiner på ydeevnen. I stedet fokuserer man på at udvide de elektriske porteføljer til større maskiner og nye udstyrstyper. Kinesiske producenter har været markedsledere på det punkt og udviklet større gravemaskiner og hjullæssere, mens de også er proaktive i elektrificeringen af mobile kraner, der vejer over 100 tons.

Udviklingen af nye batterier vil spille en stor rolle for fremtiden indenfor elektrificering af entreprenørmaskiner. Batteripriserne ligger i øjeblikket langt over, hvad der ses i bilindustrien, men øget produktion af elektriske maskiner og etablering af dedikerede forsyningskæder vil på sigt reducere omkostningerne. Samtidig vil forbedring af effektiviteten af eksisterende batteriteknologier og introduktion af mere avancerede Li-ion og fremtidige batteriteknologier udvide de typer maskiner, der kan elektrificeres, og yderligere forbedre deres ydeevne, lyder det i analysen.

Tre opstakkere på stribe for MIS Recycling

Se også:

Tre opstakkere på stribe for MIS Recycling