Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Monstershredder med 10.000 heste er hovedpulsåren hos HJHansen Recycling Group
Ti sekunder.
Det er den tid, det tager det massive shredderanlæg hos HJHansen Recycling Group at spise en almindelig størrelse familiebil.
Og det gør den ofte, for der ryger cirka 1500 tons materialer igennem den amerikansk producerede megashredder på en produktionsdag.
Shredderen er af mærket Newell og har 10.000 hestekræfter. Det er også en af de største i Europa. I hjertet sidder en horisontal rotorknuser på 55 tons, der transformerer alt lige fra opvaskemaskiner, cykler og biler til små fragmenter på mindre end 15 x 15 centimeter.
- Shredderen her i Odense ved vores hovedkvarter står for vores primære produktion af jern og metal. Den er helt uundværlig for os. Hvis den er nede, så sander vi lynhurtigt til i materialer her på pladsen, fortæller Emil Bjerg, der er afdelingsleder for den tekniske afdeling hos HJHansen Recycling Group.
Konstant vedligehold
Derfor sørger man naturligvis for grundigt vedligehold af shredderen.
- Der er vedligehold på den hver dag efter endt produktion, og det kører som regel lige indtil, maskinen er i drift igen. Vi har to vedligeholdelsesteams, der er oplært specifikt i vedligehold af shredderen, hvoraf det ene tager sig af raffineringsanlægget, og det andet tager sig af selve shredderen, siger Emil Bjerg.
Vedligeholdet indebærer blandt andet smøring og udskiftning af sliddele på op til 370 kilo. Nogle dele skiftes cirka hver 14. dag.
16 fraktioner
70 procent af de materialer, shredderen bliver fodret med, er jern, som bliver sorteret fra magnetisk.
- Efterfølgende bliver de sidste 30 procent af materialerne ført over i vores raffineringsanlæg, hvor vi har mulighed for at raffinere yderligere ud på den restfraktion, der er. Der kan vi sortere blandt andet aluminium, rustfrit stål og så videre, siger Emil Bjerg.
I alt sorteres der ud i 16 forskellige fraktioner i raffineringsanlægget. Materialerne kommer blandt andet fra landets genbrugsstationer, industrien og diverse nedrivningsprojekter.
Den primære vare - det rene jern - bliver efter sorteringen lastet på et fragtskib, der sejler det fra Odense til Lindø. Her samler HJHansen så til en større bunke, der bliver solgt til eksport til smelteværker i udlandet.