Lyt til artiklen:

Monstershredder med 10.000 heste er hovedpulsåren hos HJHansen Recycling Group

00:00
Hastighed: ???x
02:35

Ti sekunder.

Det er den tid, det tager det massive shredderanlæg hos HJHansen Recycling Group at spise en almindelig størrelse familiebil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og det gør den ofte, for der ryger cirka 1500 tons materialer igennem den amerikansk producerede megashredder på en produktionsdag.

Shredderen er af mærket Newell og har 10.000 hestekræfter. Det er også en af de største i Europa. I hjertet sidder en horisontal rotorknuser på 55 tons, der transformerer alt lige fra opvaskemaskiner, cykler og biler til små fragmenter på mindre end 15 x 15 centimeter.

rich-media-2
Hvidevarer er lette at knuse, og derfor sorteres de for sig selv. Shredderanlægget kører kun på reduceret kraft, når de skal knuses, for på den måde kan HJHansen spare energi og brændstof. Foto: Tim Søgaard.

- Shredderen her i Odense ved vores hovedkvarter står for vores primære produktion af jern og metal. Den er helt uundværlig for os. Hvis den er nede, så sander vi lynhurtigt til i materialer her på pladsen, fortæller Emil Bjerg, der er afdelingsleder for den tekniske afdeling hos HJHansen Recycling Group.

Konstant vedligehold

Derfor sørger man naturligvis for grundigt vedligehold af shredderen.

- Der er vedligehold på den hver dag efter endt produktion, og det kører som regel lige indtil, maskinen er i drift igen. Vi har to vedligeholdelsesteams, der er oplært specifikt i vedligehold af shredderen, hvoraf det ene tager sig af raffineringsanlægget, og det andet tager sig af selve shredderen, siger Emil Bjerg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Afdelingsleder i teknisk afdeling hos HJHansen Recycling Group, Emil Bjerg. Foto: Tim Søgaard.

Vedligeholdet indebærer blandt andet smøring og udskiftning af sliddele på op til 370 kilo. Nogle dele skiftes cirka hver 14. dag.

16 fraktioner

70 procent af de materialer, shredderen bliver fodret med, er jern, som bliver sorteret fra magnetisk.

- Efterfølgende bliver de sidste 30 procent af materialerne ført over i vores raffineringsanlæg, hvor vi har mulighed for at raffinere yderligere ud på den restfraktion, der er. Der kan vi sortere blandt andet aluminium, rustfrit stål og så videre, siger Emil Bjerg.

I alt sorteres der ud i 16 forskellige fraktioner i raffineringsanlægget. Materialerne kommer blandt andet fra landets genbrugsstationer, industrien og diverse nedrivningsprojekter.

Mig & Min Maskine: Peder rækker ekstra langt med sin 120-tons Sennebogen

Se også:

Mig & Min Maskine: Peder rækker ekstra langt med sin 120-tons Sennebogen

Den primære vare - det rene jern - bliver efter sorteringen lastet på et fragtskib, der sejler det fra Odense til Lindø. Her samler HJHansen så til en større bunke, der bliver solgt til eksport til smelteværker i udlandet.

rich-media-7
70 procent af materialerne, der behandles, er jern, som bliver solgt til eksport til smelteværker i udlandet. Foto: Tim Søgaard.