Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Arkil udfører støbning på supershunt
- Det er jo det her, vi har arbejdet hen imod, siden vi gik i gang. Så det er en stor dag - og en lang dag bliver det også.
Klokken er ni en onsdag formiddag i juni. Ligesom resten af sjakket har betonformand Jimmy Sørensen været på pladsen siden klokken 4.30. Der er kaldt ekstra mandskab ind, der er købt godt ind af abrikossodavand, og der står en kande kaffe ude på broen. Ingen forventer at have fri før midnat, for denne dag skal broen støbes.
- Selvom det er en lang dag, plejer det ikke at være et problem at finde kollegaer fra andre pladser, som har lyst til at komme og hjælpe til. For der er bare en særlig stemning på sådan en dag, siger Jimmy Sørensen.
Første med flydebeton
I et internt partnerskab har tre af Arkils afdelinger arbejdet på en såkaldt supershunt siden december sidste år. Slutresultatet bliver en tildækket bro, der kommer til at lette trængslen omkring Esbjerg-motorvejens afkørsel 75.
Arkils anlægsafdeling har gravet ud, og når betonarbejdet er afsluttet, kommer de tilbage sammen med asfaltafdelingen for at dække broen til og etablere de veje, der skal køre under og over broen med tilhørende afvanding.
Broen er en A-konstruktion i stil med mange andre broer i Danmark. Indtil nu har man - i hvert fald i Arkil-regi - brugt den almindelige sætmålsbeton til formålet. Det er tungt og krævende, for sætmålsbetonen skal vibreres, og det kan være sin sag at sænke den tunge vibratorstav ned på bunden af en skrånende støbeform, hvor armering og spyd sidder i vejen på kryds og tværs - og at hive vibratorstaven op igen fra seks meters dybde.
Det store arbejde med at vibrere sætmålsbetonen havde krævet 10-12 mand mere, end der kommer til at være på pladsen på støbedagen. For bygherren har accepteret Arkils forslag om at bruge flydebeton i stedet.
Forskalling trak sig sammen
At selve støbningen forløber mere smertefrit end tidligere, betyder dog ikke, at betonarbejdet er fritaget for udfordringer. For flydebetonen skaber et væsentligt højere tryk i formen, og det stiller større krav til forskallingen, som både skal være stærkere og helt tæt.
Her var der lige ved at opstå en udfordring op til støbedagen, da flere uger med varmt og tørt vejr i maj fik forskallingsbrædderne til at trække sig sammen.
- Nogle steder gabte de fem millimeter. Det ville have været rigtig træls at skulle helt ind til brædderne for at fylde alle hullerne med skum. Så jeg overvejede at bestille noget sprinkling, men heldigvis for os slog vejret om, vi fik masser af regn, og træet udvidede sig igen, siger Jimmy Sørensen.