Lyt til artiklen:

Unikt fartøj ankommet: Får nøglerolle i Femern-byggeri

00:00
Hastighed: ???x
02:11

En af de vigtigste fartøjer til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, der får en nøglerolle i nedsænkningen af de enorme tunnelelementer, er nu ankommet til byggepladsen ved Rødbyhavn.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse

Artiklen fortsætter efter annoncen

Immersion Pontoon hedder fartøjet fra værftet i Polen og er faktisk ikke ét, men to fartøjer, der kan samles og skilles ad. Fartøjerne Ivy 1 og Ivy 2 er specialdesignede til at holde tunnelens elementer oppe under udsejlingen fra arbejdshavnen.

En slags badevinger

Når de 217 meter lange elementer kommer ud af fabrikken er de lette nok til at flyde, men før nedsænkningen bliver der tilføjet flere tusinde ton yderligere ballastbeton. Det gør elementerne tunge nok til, at de kan nedsænkes i den udgravede tunnel-rende på havets bund.

Herfra holdes tunnelelementet kun oppe ved hjælp af de to Immersion Pontoons, der fungerer som en slags badevinger for tunnelelementet.

rich-media-2
Immersion Pontoon kan samles og skilles ad. Foto: Sund & Bælt.

Når det gælder standardelementerne, vil Ivy 1 og Ivy 2 bære hver sin ende af tunnelelementet. Specialelementerne, der er væsentligt kortere, bæres med de to fartøjer koblet sammen.

Kræver en rolig hånd

Immersion Pontoon holder ikke kun elementerne oppe, for fartøjet er også bygget til at kontrollere nedsænkningsprocessen. Ombord på specialfartøjet er der spil med over 200 kilometer stålwire, og det kontrolrum, hvorfra selve nedsænkningen kan styres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kræver en rolig hånd og noget særdeles avanceret udstyr at nedsænke tunnelelementerne med den præcision, vi sigter efter, siger Baris Nascar, Construction Marine Manager på Femern Bælt-projektet, i pressemeddelelsen.

- Derfor er vores Immersion Pontoon specialbygget til formålet, siger han.

Volde om byggeplads skal tiltrække insekter

Se også:

Volde om byggeplads skal tiltrække insekter

I den kommende tid skal fartøjet have monteret yderligere teknisk udstyr og bliver bagefter grundigt afprøvet til søs, før nedsænkningen af det første tunnelelement kan gå i gang, oplyser Sund & Bælt.