Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
En dag i felten: Stilstand er ikke på dagsordenen i Asklev
Som fotograf skal man have det lange ben foran for at følge med og få skuddene i de gode vinkler, i forhold til hvordan hjullæsserne bevæger sig rundt i grusgraven hos Asklev Sten & Grus. Der er fart på, og stilstanden er begrænset.
- Der er altid noget at lave fra kl. 6 om morgenen til kl. 17 om eftermiddagen. Lastbilerne skal fyldes løbende, så snart de kommer, og der kommer mange i løbet af sådan en dag, fortæller maskinfører Søren Odsgaard fra Asklev Sten & Grus i Hampen, som vi følger i løbet af en almindelig dag.
Vasket sand
Udover at læsse lastbiler, kører der i hvert sit hjørne af grusgraven to sugeanlæg, som suger sand og grus op. De skal også holdes i gang for at fjerne materialerne, hvilket betyder, at Søren og hans kollegaer kører mellem de to sugeanlæg, læsser lastbiler og henter materiale til knuse- og sorteringsanlæggene.
- Dagen starter med cirka en times læsning af lastbiler, som vi kalder første etape. Derefter kommer der ofte en pause på omkring en time, hvor vi kan få gang i sugeanlægget, knuseren og sorteringsanlæggene, og så kører dagen derudad, siger Søren Odsgaard.
Det står ikke stille
I følge Søren og Volvo holder de meget lidt stille. Faktisk viser overvågningen fra hjullæsserne, at de er blandt dem herhjemme, der holder mindst i tomgang af de enheder, Volvo kan overvåge.
Det skal virkelig være en af de stille dage, før vi står stille. Men det sker sjældent, for så handler det om at få knust og sorteret en masse, hvis det er lastbiler, der er begrænset af. Samtidig kan vi nå nogle af de vedligeholdelsesopgaver, som at lave veje og flytte materiale rundt i grusgraven, forklarer Søren.
Det er fedt med gejl, jo mere lys, plys og stor musikanlæg, jo sjovere er det at sidde i sit kontor
Søren Odsgaard, maskinfører Asklev Sten & Grus.
Kæmpe skovl
Søren har fået den første af de nyeste Volvo L220H med de seneste opdateringer, som vi følger op på i en anden artikel her på siden.
Det er altid lækkert at få en ny læsser, og vi har en såkaldt 'Guldaftale' med Volvo, hvor vi får alle hjullæssere skiftet cirka hver 15.000 timer. Denne gang passede det med, at jeg kunne få den første 'nye' L220'er, siger Søren. Det er heller ikke nogen lille skovl, Søren og hans kollegaer kører rundt med nede i Asklev - for ligesom mange andre - har de fået specialfremstillet skovle fra KST, som rummer 8,3 kubikmeter.
- Det er en 'hanbanen'-skovl til en 35 tons maskine i en grusgrav, og er klart for stor til læsseren her, hvis den kun kørte stabilgrus hele dagen. Men vi flytter så meget stenmateriale, der vejer mindre. Så for at kunne få mere med, skal skovlen være stor nok, selvom vi næsten kan hænge bagpå, hvis den læsses godt op. Men det lærte vi hurtigt dengang, vi begyndte at køre med de skovle - at læsse den tilpas, siger Søren Odsgaard.