Lyt til artiklen:

En af de helt tunge drenge er på banen

00:00
Hastighed: ???x
02:30

Maskiner kommer i mange størrelser, små maskiner, mellemstore maskiner, store maskiner, meget store maskiner ... og så er der nogle helt uden for nummer. Den østrigske RUS1000 banemaskine er en af sidstnævnte.

Selve maskinen fylder 600 meter jernbane, og dertil kommer vogne og tilbehør med skinner, sveller, skærver, andet materiale samt diverse affald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Dronefoto: Banedanmark.

- Vi har i denne omgang været oppe på samlet næsten 1.600 meter, så der er ret imponerende, fortæller byggechef Kristian Andersen fra Banedanmark, der har hentet maskinen hertil i forbindelse med arbejdet med sporfornyelse mellem Roskilde og Ringsted.

Alt på en gang

Maskinen forlader Danmark i dag og skal videre til Tyskland. Men den kommer hertil yderligere to gange i efteråret.

RUS1000 klarer stort set det hele i en arbejdsgang. skinner og sveller tages op, skærver ligeså, som så renses og fordeles rundet i den store maskines imponerende infrastruktur. Og derefter lægges renset eller nyt materiel ned mens maskinen kører forbi.

Jysk hovedstrækning er blevet fornyet

Se også:

Jysk hovedstrækning er blevet fornyet

- Den er utroligt effektiv, og det hele er kørt perfekt. Skulle vi have lavet samme arbejde på normal vis med gravemaskiner osv., så havde vi brugt cirka 10 gange så lang tid på opgaven, siger han og tilføjer:

- Oven i købet sker arbejdet med RUS1000 med millimeter præcision, fastslår han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vanvittigt imponerende

Desuden kan man opretholde togdriften på nabosporet samtidig med, at RUS1000 er i gang.

Det østrigske firma Swietelsky Rail har sendt et sjak på 35 specialister med maskinen til Danmark, og de klarer stor set alt.

- Også vedligeholdelse af RUS1000, som kræver en del. Maskinen udsættes for ekstrem slid, og derfor kræver det smørring og vedligeholdelse løbende, tilføjer han.

Mig & Min Maskine: Bendts nye skinnegraver er den første Volvo på den danske jernbane

Se også:

Mig & Min Maskine: Bendts nye skinnegraver er den første Volvo på den danske jernbane

Kristian Andersen betegner sig selv som en, der godt kan lide maskiner og ved en hel del om dem.

- Men denne her er alligevel kræs, også for en kender. Det er noget helt uden sidstykke. Det er simpelthen vanvittigt imponerende, siger Kristian Andersen til Maskinteknik.