Lyt til artiklen:

Tunnelkaos ved Femern Sund kan forsinke godstogstransporten gennem Femern-tunnelen med op til fem år

00:00
Hastighed: ???x
01:51

Efter planen åbner Femern-Bælt tunnelen for trafik i 2029. Herunder godstogstrafikken, som skal bidrage med væsentlige CO2-besparelser for transportsektoren. Men lige nu er det usikkert, om godstogstrafikken kommer til at køre gennem tunnelen, så snart den er færdig.

Det skriver Ekstra Bladet

Artiklen fortsætter efter annoncen

Deutsche Bahn (DB) står for at opgradere jernbanen på tysk side, og det projekt indeholder en plan om en ny tunnelforbindelse mellem øen Femern og det tyske fastland. Lige nu ser det dog ikke ud til at en sådan tunnel vil kunne stå klar før 2033. Det siger kilder til Ekstra Bladet.

- Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Det har jeg orienteret Folketinget om, og jeg drøfter det løbende med min tyske kollega. Det er især den nye tunnel under Femern Sund, som har en presset tidsplan, skriver Thomas Danielsen i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

Projektet med den nye tunnel under Femern Sund er løbet ind i massive problemer med særligt miljøgodkendelser og klager.

Lige nu foregår transporten mellem Femern og det tyske fastland henover Femernsundbroen, der dog ikke er i en forfatning, der tillader godstogstransport. Den tyske Plan B er dog at opgradere broen, så den kan stå klar i 2029.

Transportministeriet skriver dog I et notat fra 2023 om den tyske 'Plan B', at den sandsynligvis kun vil muliggøre persontog.