Lyt til artiklen:

Stor canadisk drænmaskine til Danmark

00:00
Hastighed: ???x
07:07

Med udsigt til endnu mere dræning er EM-E gået skridtet videre fra den gamle dozer til en selvkørende Bron 550 drænmaskine importeret fra Ontario i Canada.

En tur til Canada i februar blev udslagsgivende for, at det igen skulle være en Bron, frem for den lettere løsning og købe en selvkørende drænmaskine i Europa.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Michael Pedersen, partner i drænvirksomheden EM-E ApS, er ikke i tvivl om, at det er noget nær det bedste og stærkeste inden for selvkørende drænmaskiner, de har investeret i.

I 5 år har han kørt med en Bron DL750 plov monteret bag på en dozer. Det er en stor tung maskine, der laver et meget præcist og effektivt arbejde.

På hans nye selvkørende Bron 550 er der monteret en DL850 plov, som er en nyere udviklet og kraftigere plov en 750'eren.

rich-media-2
Pressefoto.

Michael Pedersen og hans partner Jeppe Sørensen rejste på ekskursion til Canada i februar, for at se drænmaskinen i fuld funktion. Efter at have både set og prøvet den, var de overbevist om, at den selvkørende Bron 550 med en DL9850 plov er af seriøs kvalitet. De prøvede maskinen i kuperet terræn med flere sten såvel som jævn mark og forskellige jordtyper. Uanset terrænet kørte maskinen fantastisk roligt og jævnt selv ved en høj hastighed. Ifølge Michael, får de med en Bron 550 en maskine, der bygget til at dræne på store arealer i alt slags jord. Det er ikke unormalt de kan nå 10-15km dagligt over there. Både Michael og Jeppe glæder sig utrolig meget til at få ploven i den sjællandske jord.

Motoren i drænmaskinen er en 540hk CAT C15, ligesom undervognen også er CAT, så den kan godt blive repareret her i Danmark. Leverandøren Bron er ligeledes koblet op på maskinen, så de kan være behjælpelige ved eventuelle fejl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Michael Pedersen (til venstre) og Jeppe Sørensen fra EM-E med Matt Carson (i midten) fra leverandøren Bron. Pressefoto.

Den plov, som Michael kørte med førhen, minder rigtig meget om den nye plov, og den gamle var der aldrig noget i vejen med, så Michael og Jeppe ser ikke nogen grund til bekymring.

Stor opgradering

- Den tidligere plov var monteret bag på en bulldozer og chaufføren sad lige foran drænploven, hvilket var ekstremt uhensigtsmæssigt. Udsynet var meget dårligt, og det ville vi væk fra. I den nye drænmaskine kommer chaufføren til at sidde på siden i førerhuset og kan se direkte ned på ploven og med frit udsyn til hvad der foregår bagved ploven. Sikkerhedsmæssigt og arbejdsmiljømæssigt er det forbedret med flere længder, fortæller de i en pressemeddelelse.

rich-media-5
Pressefoto.

Der bliver også plads til at kunden kan komme med ved siden af i førerhuset.

- Det har ikke været muligt hidtil, og bliver virkelig dejligt at kunne tilbyde dem med ind i maskinen og vise hvordan det hele kører, mens vi nedlægger dræn i deres marker.

Tillige er en drænmaskine et setup, som er bygget specielt til opgaven lige fra bunden af, som kommer til gavn, når der skal trækkes drænrør gennem tung jord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større ruller og jord om støvlerne

Alt er jo som bekendt større i Canada, hvor selv rullerne med drænslanger er betydeligt større end her i Danmark og Europa. Det var Michael og Jeppe godt klar over, hvorfor de har aftalt med deres leverandør af rør, at EM-E ApS i fremtiden vil kunne få leveret rør i større ruller end hidtil. Derfor har de to partnere også fået det såkaldte on board reel med på drænmaskinen. Det er en anordning, som gør, at der kan køres med ruller på over 1.000 meter, som igen vil højne effektiviteten af arbejdet yderligere.

Michael og Jeppe har videreudviklet selve støvlen på maskinen. Støvlen er et udtryk for den kasse, der fører slangerne ned i jorden. De kan stadig tilbyde at køre med filtergrus omkring, men de kan nu også tilbyde at trække muld ned i stedet. Flere steder ser de gamle lerrør, som stadig er helt rene og virker optimalt til trods for, at de er lagt ned for 75 år siden. Dengang blev alle lerrør stukket med muld. Når der graves rør ned nu om dage, er det også tit muld der bruges omkring rørene, hvis ikke man bruger filtergrus. Derfor har de to partnere udviklet støvlen til også at kunne trække muld ned omkring rørene, ved at gøre sandkassen aftagelig. Filtergrus er stadig den bedste løsning for maksimal dræneffekt, men særligt på Sjælland er det også en meget omkostningsfuld metode grundet den store efterspørgsel på råstoffer.

Opgraderet GPS-løsning

GPS'en har været et større omdrejningspunkt, da det hidtil har været en udfordring at konvertere drænprojektet direkte over til deres maskinstyring på gravemaskinerne. De har hidtil kørt med et dansk mærke, som har virket fint, men som involverede mange ekstra arbejdsgange. I takt med at kravet til produktionen er steget, skulle GPS-systemet også stige tilsvarende og de gik på udkig efter noget andet.

Efter at have talt med flere drænentreprenører i USA og Canada, kom EM-E frem til Cooks AGPS Michigan i USA, som kun er udviklet til drænmaskiner og drænentreprenører og de var ikke i tvivl om, at den GPS skulle monteres på drænmaskinen. Den nye drænmaskine er nu monteret med RTK GPS, så både retning og dybde bliver styret med største nøjagtighed.

De talte med Nate Cook og fandt ret hurtigt ud af, at denne GPS virkelig var udviklet til professionelt drænarbejde med mange brugbare features, som kun ville gøre nedpløjningen af drænrør lettere. Særligt er GPS'en også opmærksom på at genindstille sig, når man både kører op og ned ad bakke med drænmaskinen. Hvilket kan lade sig gøre med denne maskine til forskel for andre modeller af selvkørende drænmaskiner. GPS'en husker simpelthen dybden og placeringen på hovedledningen til trods for kørselsretningen, som sugerne skal tilsluttes. Lige præcis det skulle Michael som chauffør i det tidligere dræn setup selv konvertere efterfølgende med GPS.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nate Cook var også meget behjælpelig med delen omkring gravemaskinerne. Han henviste EM-E til Australien, hvor et designprogram til drænprojektering var udviklet.

EM-E skrev frem og tilbage med den australske leverandør om ønsker og krav. Serviceniveauet var højt og det mærkes især der, hvor den australske leverandør udviklede nogle features, som EM-E efterspurgte. Disse features var nemlig ikke engang udviklet endnu, da maskinstyring på gravemaskiner ikke rigtig er slået igennem på den anden side af Atlanten og i Australien. I hvert fald ikke hos drænentreprenører.

EM-E har ikke mærket meget til den store afstand, selvom leverandørerne af hhv. maskine og GPS sidder på hver sin side af jorden i USA og Australien. Alle har været virkelig hjælpsomme, og udviklet deres software til at kunne klare EM-E's ønsker og behov.