Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Elektrificering fylder mest hos NoDig-specialist
Den grønne omstilling med flere el-biler på vejene, elektrificering af jernbanen samt erstatning af en del af elnettets luftledninger til kabler i jorden er blot nogle af årsagerne til en betydelig stigning i el-opgaver hos en af landets specialister inden for NoDig, Entreprenørfirmaet Østergaard A/S i Vejle.
- Vi har også en del fjernvarmeopgaver, som steg voldsomt umiddelbart efter at Rusland gik ind i Ukraine. Men det har fundet et mere naturligt leje, hvorimod der er virkelig gang i alle former for NoDig-opgaver, der har med el at gøre, fortæller afdelingsleder for styret boring, Jim Skovbæk Valentin, som har været hos Østergaard A/S siden 2007.
14 boremaskiner
Virksomheden råder p.t. over 14 boremaskiner til styret boring, og der er yderligere to på vej. De spænder fra den lille med fire tons trækkraft til den helt store med en trækkraft på hele 150 tons.

- I hvert fald 10 af dem kører hver dag et sted i Danmark - og i mindre grad Norge og Sverige - så vi har konstant mange projekter i gang, siger han.
De fleste boremaskiner er pakket på en trailer eller sættevogn, som er spændt efter en lastbil indeholdende blandeværk og det øvrige materiel, som boreteamet kører ud med til opgaven.
- Typisk arbejder vi i sjak med to mand og en boremaskine, når det gælder de mest almindelige mellemstørrelse boremaskiner på 10 eller 18 tons. Ved de større maskiner på 28 og 45 tons har vi tre personer med - også fordi vi ofte kører oplæring af nye medarbejdere. Det er jo en lille branche, så vi har konstant fokus på at rekruttere nye folk, der skal oplæres i brugen af vores maskiner, fortæller afdelingslederen til Maskinteknik.
Skånsom metode
Styret boring anvendes blandt andet i de situationer, hvor det ikke er muligt eller hensigtsmæssigt at foretage en traditionel udgravning med gravemaskine til kabler, rør og ledninger. Metoden kan med fordel anvendes til krydsning under vandløb, fjorde, veje og jernbane.

- Og så er det en skånsom metode, der ikke belaster miljøet særligt meget i for eksempel følsomme naturområder. Men det er også en stor fordel i tættere byområde, hvor man dels undgår at afspærre trafikårer og dels holder støjniveauet nede, fastslår Jim Skovbæk Valentin.
Høj præcision
Der kan fremføres ledninger i dimensioner fra Ø32 mm til Ø1200 mm uden opgravning over afstande på helt op til 1600 meter - stadig med en meget høj grad af præcision.
Almindelige underboringer på land foregår typisk ved, at der går en person på jorden med walk-over søgesystem på terræn, hvor han er i kontakt med pilotboret, som er udstyret med en sonde.
- Når vi borer under vand, for eksempel en fjordkrydsning, som den vi for nylig lavede for Banedanmark under Guldborgsund, kræver det noget andet. Her er der gyroudstyr på borehovedet, så vi hele tiden sikrer den korrekte dybde og retning, fortæller han og tilføjer:
- Nogle gange laver vi også større landindtag, hvor vi borer fra kysten og et stykke ud under havbunden, hvor der senere kommer tilslutning med søkabel, lyder det fra Jim Skovbæk Valentin.
Entreprenørfirmaet Østergaard A/S blev grundlagt helt tilbage i 1910 og udfører foruden styret boring også NoDig-metoderne pilotrørsboring, tunnelering med åben front og mikrotunnelering samt helt traditionelle anlægsopgaver.
Der er omkring 100 ansatte i det hele. Virksomheden har siden 2011 været en del af Aarsleff-koncernen.