Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Kæmpekraner samler over 100 meter høje vindmøller i Esbjerg
Liebherr LR 1750/2-kranen, som normalt er en arbejdshest på landbaserede vindmølleprojekter, bliver i Esbjerg brugt til de "små" opgaver. Lars Thomsen, der er projektleder hos BMS, og hans hold på 35 mand er nemlig i gang med en kæmpe opgave - at samle 106 vindmølletårne til en gigantisk ny havvindmøllepark tæt på Borkum.
Arbejdet startede i december 2023 og fortsætter året ud i 2024. Her må det store grej i arbejde, og derfor er hele tre mægtige Liebherr LR 11350 larvefodskraner på 1350 tons, der er udstyret med en 132 meter lang bom og en 42 meter lang derrickbom, blevet sat i gang.
Tilbage i 1980 producerede en vindmølle kun 50 kW, og rotoren var 15 meter i diameter. Nu om dage når havvindmøller op på 11 MW og 200 meter i rotordiameter. Og udviklingen stopper ikke der.
Meget opmærksomme på vinden
Esbjerg er blevet centrum for Danmarks havvindseventyr i Nordsøen. Her spiller Liebherr-kranerne en stor rolle. Deres opgave er at samle vindmølletårnene, som ender med at være 110 meter høje. Når tårnet er helt samlet og klar, rejser LR 11350 det op på en specialplatform, hvorefter det løftes ombord på et installationsskib. Skibet tager fire vindmøller med pr. tur - det vil sige 12 rotorblade, fire turbiner og fire tårne.
- Vi kan arbejde sikkert, så længe vinden ikke overstiger 13,5 m/s, forklarer Lars Thomsen.
Ud over Liebherrs LICCON-system, der konstant overvåger vinden, bruger BMS også en specialudviklet app, som gør det muligt for holdet at tjekke vindforholdene på alle tidspunkter.
- Det er virkelig vigtigt, siger kranleder Michael Leonard, som normalt arbejder for BMS i Skotland, og fortsætter:
- Jeg holder øje med vind og vejr, og vi koordinerer nøje med installationsfirmaet Fairwind og vindmølleproducenten. Vi løfter kun, når vi er helt enige om, at alt er i orden. Vi kan ikke risikere, at et 100 tons tungt tårnelement begynder at svinge.
Liebherr-kranerne er udstyret med 400 tons ballast på overbygningen. Til de helt tunge løft tilføjes yderligere 260 tons ballast. Det er avancerede løft, der kræver specialbyggede kranspor, som skal være ekstremt præcist nivellerede. Kranens tyngdepunkt skal nemlig være perfekt placeret, og det bliver løbende monitoreret på førerens skærm via LICCON-systemet.
- Jeg kender alle vores Liebherr-kraner, for jeg har selv kørt dem. Jeg lytter efter hver eneste lyd, mens vi arbejder, og jeg er altid i kontakt med vores kranførere via radio. Før hver vagt bliver de store kraner tjekket af vores faste hold - de kører i to 12-timers skift. Selv tåge, regn og mørke stopper os ikke. Vi har kameraer både på krogen og bomspidsen, så føreren kan følge med i alt, der sker, inklusive wirerne, fortæller Michael Leonhard.
Men selv de store LR 11350-kraner vil nå deres grænse en dag. Vindmøllerne bliver nemlig tungere og højere, og det stopper nok ikke foreløbig. Derfor er BMS og Liebherr i tæt dialog om fremtidens løsninger, så kranerne kan følge med.