Idet den 70 tons tunge rammemaskine sætter i gang på havnen i Thorsminde i Vestjylland, gungrer det ned i sandjorden omkring den.
Det er på denne dag midt i november, at de første pæle til den kommende redningsstation bliver rammet i jorden.
- Vi er ved at lave en ny redningsstation for Forsvarets Ejendomsstyrelse. Arbejdet udføres i totalentreprise, men med færdigt havneprojekt, fortæller Jakob Kristensen, projektleder hos Ivan Jakobsen A/S, til Maskinteknik.
Ankerstænger på plads
Det første, Ivan Jakobsen A/S gik i gang med, ligger allerede godt gemt væk under fire meter sandjord. Resten af arbejdet, som stadig er synligt, adskiller selve vandet fra byggepladsen.
- Vi har nået at etablere al spuns og forankring. Der er vel næsten 100 meter spuns og 30 ankerstænger og klodser, som er gravet langt ned i jorden, fortæller projektlederen.
- Der skal også være en rampe, der går ovre fra redningsbygningen og helt ned i kote minus fire. Den lange rampe skal insitu-støbes og er pælefunderet. Den er vi gået i gang med armeringsarbejdet til, og så er vi så småt begyndt at pælefundere den nye bygning, siger han.
Pæle med asfalt
Hele projektet, inklusive betonrampe til redningsbåden, kræver 44 pæle, hvor de korteste pæle er 13 meter, og de længste er 17 meter. Den øverste del af alle pælene er asfalterede for at mindske negativ overflademodstand.
Da rammemaskinen bliver færdig med at banke en 17 meter lang pæl ned i jorden, vælter det ud med hvid røg fra maskinens hoved.
Det er rammetræet - et næsten kvadratisk, centimeter tykt træstykke lagt mellem hammeren og pælen - som bliver varmt under arbejdet og bliver brugt for at skåne selve hammeren.
Maskinen skal ramme 28 pæle i til bygningen, som altså skal ned i forskellige dybder og dermed forskellige jordlag som sandjord, lerjord og hård sandaflejring. Resten af pælene til rampen står allerede i jorden.
Spunsgruppe ud i vandet
Med vandet lige bag spunsvæggen er tre medarbejdere samtidig i gang med at gøre klar til støbningen af den kommende betonrampe, der skal nå omkring fire meter ned i vandet.
- Vi har lavet en spunsgruppe hele vejen ud i vandet, som vi så har gravet ned og tørholder, så vi kan komme til at støbe. Der er nogle jordbundsforhold, der gør, at vi kan dræne den her kasse, så vi rent faktisk kan stå tørskoet dernede, siger Jakob Kristensen.
Dermed er der blevet flyttet betydelige mængder jord i forbindelse med projektet. Helt konkret er der blevet flyttet cirka 3.800 kubikmeter jord siden projektets begyndelse, inklusive spuns- og forankring.
Nu venter der et større betonarbejde og etablering af skinner til at trække redningsbåden og selve bygningen på 270 kvadratmeter med dertilhørende faciliteter, som en redningsstation kræver.
- Vi skal i gang med alle fundamenter, al terrændæk, installationer, og så skal der rejses en bygning. Så der er en del arbejde endnu, siger Jakob Kristensen.
Entreprenørvirksomheden med hovedsæde i Struer gik i gang med projektet med SHS Byg, Arne Hald, Morgens VVS Comfort og RG Stålbyg denne sensommer og afleverer ifølge planen projektet til sommer næste år.