Den nye asfalts hovedingredienser er genbrugsasfalt fra tidligere vejbelægninger, genbrugsglas fra husholdningsaffald, som ellers ikke kan genanvendes i glasindustrien, og svejseskaller - et restprodukt fra vindmølleindustrien. Hertil anvendes et biologisk bindemiddel, der sikrer samme holdbarhed som traditionelle bindemidler til asfalt. Asfalten er fremstillet på NCC's asfaltfabrik i Odense og er produceret på energi fra biogas og vindmøller.
- Vi er enormt stolte over at kunne præsentere denne asfalt. Det er ikke kun en teknisk bedrift, men også et vigtigt skridt fremad for vores branche. Vi har arbejdet målrettet på at finde løsninger, der både reducerer spild, CO2 og udnytter materialer på en intelligent måde. Denne asfalt viser, at det kan lade sig gøre, siger Rune Ebsen, områdechef i NCC Industry, Asfalt.
Den beregnede miljøvaredeklaration (EPD) for asfalten viser, at NCC reducerer CO2-udslippet med cirka 75 procent sammenlignet med traditionelt produceret asfalt som GAB 0 med 50 procents genbrug.
Projekt i stor skala
Projektet i Munkebo markerer ikke bare en milepæl, men viser også, at løsningen er klar til større skala. Med en produktion på mellem 150 og 200 ton lægges asfalten i forbindelse med fjernvarmerender.
- Den nye asfalt er fremstillet af genanvendt asfalt fra et tidligere fjernvarmeprojekt. Derfor er det noget helt særligt, at den nu bruges igen i forbindelse med endnu et fjernvarmeprojekt. Det understreger, hvordan vi kan skabe en cirkulær løsning, der både genbruger ressourcer og leverer høj kvalitet, siger Rune Ebsen.
Nyt bindemiddel får debut
Det nye bindemiddel er udviklet af den hollandske virksomhed Ooms og er et alternativ til de traditionelle oliebaserede bindemidler i asfalt.
- Det er spændende at se vores biologiske bindemiddel, Sealoflex Bio, blive anvendt i praksis i Danmark. Vi har skabt et produkt, der har samme kvalitet og levetid som traditionel bitumen, specifikt designet til at blive anvendt sammen med store mængder genbrug. Det er en fornøjelse at samarbejde med en virksomhed som NCC, der tør gå nye veje, siger seniorkonsulent Eivind Olav Andersen fra Abior AS, der repræsenterer Ooms på det skandinaviske marked.
Han fortæller, at deres biologiske bindemiddel har verdenspremiere med udlægningen i Munkebo, hvor NCC som de første anvender produktet på en rigtig vej efter omfattende laboratorietests.
Samarbejde skaber innovation
Udviklingen af asfalten er resultatet af tæt samarbejde mellem flere afdelinger i NCC, hvor produktteknikere og fabriksteamet i Odense har spillet en central rolle. Med projektet i Munkebo sætter NCC en ny standard for, hvad der er muligt inden for asfaltproduktion.
- Denne type asfalt kan få stor betydning for fremtidens vejprojekter, hvor fokus på smartere udnyttelse af ressourcerne vil spille en afgørende rolle, siger Rune Ebsen fra NCC.