Den tyske vognproducent Krampe Fahrzeugbau GmbH kan nu fejre 25-års jubilæum for deres Krampe HP20'er, der, siden den blev konstrueret, er blevet en klassiker på bygge- og anlægspladser i hele Europa.

Betegnelsen HP står for Half Pipe og henviser til vognkassens halvcylindriske tværsnit, der gør vognen velegnet til at køre med våd og klistret jord. Den halvrunde vognkasse er nemlig nem at tømme helt, for der er ingen "hjørner" materialet kan klistre til. Vogntypens tipcylinder er frontmonteret, hvilket sammen med et lavt tyngdepunkt giver stor stabilitet under aftipning og maksimal tippeevne, fordi hydraulikkens løftekraft bruges dér, hvor det er nemmest at hæve de tunge læs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Krampe HP fås fra to-akslede 22 tons modeller til store tre-akslede 31 tons trailere. Den "lille" 22 tons Krampe HP20 kan i 2025 fejre 25-års jubilæum på markedet. Dét fejrer producenten med en jubilæumsmodel, der nu ikke afviger meget fra den velkendte standardvogn, men det gør prisen ifølge den nordiske salgschef danske Kenneth Brønner.

- Tyskerne er ikke meget for at bruge prisen som konkurrenceparameter, men i denne specielle anledning har vi fået 100 jubilæumsvogne stillet til rådighed til en favorabel pris. Men det er til deling mellem markederne, så nu håber jeg ikke, at en af de store tyske vejentreprenører beslutter sig for at skifte deres vognflåde ud med nye vogne, for så får jubilæumsvognene hurtigt "hjul" at køre på.

EU-typegodkendt sikkerhed og kørekomfort

Et af Krampes stålsatte principper er, at en vogn skal være sikker at køre med - både i marken og på offentlig vej. Hos Krampe er dobbelte bremser standard.

rich-media-2
Krampes jubilæumsmodel. Pressefoto.

Krampe HP20 er også kendt for god stabilitet under både læsning, kørsel og aftipning. Det skyldes ifølge Kenneth Brønner et velgennemtænkt design.

- Dels er der ikke sparret noget på hverken vange eller aksler, men specielt det lave tyngdepunkt betyder meget. Det ligger cirka 20 centimeter lavere end de fleste andre entreprenørvogne.