Nye tal fra Danske Erhvervsskoler og Gymnasier vidner om en stigning i AMU-kursister på efteruddannelser for byggeri og anlæg på omkring syv procent fra 2022 til 2023.

Den udvikling mærker man også hos Zeppelin Danmark A/S. For at møde efterspørgslen og kvalificere fremtidens maskinførere introducerer virksomheden nu deres eget efteruddannelsestilbud. Første hold af 15 maskinfører tog i december på kursus på Zeppelins træningscenter i Malaga for at efteruddanne sig i effektivitet og sikkerhed i arbejdet med maskinerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv maskinførere med 20 års erfaring kan have gavn af efteruddannelse ...

Product Manager Anders Thomsen, Zeppelin Danmark

- Entreprenørmaskiner bliver stadig større og mere avancerede, og vi oplever, at maskinfører har brug for løbende efteruddannelse dels for at øge effektiviteten og få mest ud af maskinernes formåen, dels for at højne sikkerheden. Selv maskinførere med 20 års erfaring kan have gavn af efteruddannelse, når de maskiner, de har brugt i årtier, bliver udskiftet eller udstyret med ny teknologi, siger Anders Thomsen, Product Manager hos Zeppelin Danmark.

rich-media-3
Selv maskinførere med 20 års erfaring kan have gavn af efteruddannelse, når de maskiner, de har brugt i årtier, bliver udskiftet eller udstyret med ny teknologi, siger Anders Thomsen, Product Manager hos Zeppelin Danmark. Pressefoto.

Ifølge Anders Thomsen skal efteruddannelsestilbuddet styrke det kvalificerede kendskab til særligt Caterpillars maskiner og sikre, at maskinføreren har bedst muligt kendskab til sikkerhed og operationelle 'best practices'.

Effektivitet og sikkerhed i centrum

Zeppelins efteruddannelse for maskinfører inkluderer tre kursustrin: Et basiskursus på Zeppelins adresse i Aarhus, en opfølgningsdag på kundens adresse og sidst et tredages optimeringskursus, som foregår på CAT's trænings- og demonstrationscenter i Malaga og går under navnet Performance Operator Træning.

På kurset i Spanien har deltagerne fokus på at effektivisere driften, minimere udgifter og højne sikkerheden i og omkring maskinerne. Kort sagt lærer kursisterne 'best practices' med den relevante maskine, og fremadrettet vil der blive sendt to til fire kursushold til Spanien om året.

rich-media-4
Første hold af 15 maskinfører tog i december på kursus på Zeppelins træningscenter i Malaga for at efteruddanne sig i effektivitet og sikkerhed i arbejdet med maskinerne. Pressefoto.

- Kurserne er med til at efteruddanne medarbejderne og samtidig hjælpe kunderne til at forstå deres værktøj og få mest muligt ud af deres investering. Særligt i forhold til sikkerhed. Hvis sikkerheden ikke er i orden, er alt andet ligegyldigt. Vi går derfor meget op i at klæde vores kursister bedst muligt på i forhold til sikkerheden på og omkring maskinen, siger Anders Thomsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tid er penge

Zeppelins arbejde med at udvikle deres eget kursustilbud kommer i kølvandet på flere års store fokus på sikkerhed og optimering af brugen af de avancerede maskiner. Derfor har forhandleren udover øget efteruddannelse oprettet en Teknologi Support & Service kanal (TSS) som kan hjælpe førerne over telefonen, enten med support eller decideret fejlsøgning.

rich-media-6
Fremadrettet vil der blive sendt to til fire kursushold til Spanien om året. Pressefoto.

- Tid er penge for alle. Derfor skal de maskiner man anvender i dagligdagen, fungerer optimalt hele tiden. Vi har erfaret, at maskinførerne ofte kan optimere og tilrette maskinerne hjemme hos dem selv, hvis de får den rette vejledning og support. Det er derfor vi har oprettet den her form for hotline. Hvis vi over telefonen kan løse et problem på få minutter, så sparer den pågældende maskinfører og hans arbejdsgiver essentiel tid og penge. Vi kan se, med den aktivitet vi har oplevet, at vi har ramt ned i et behovshul, som vi forhåbentlig kan være med til at udfylde, siger Anders Thomsen.