Der var dramatisk musik, paradekørsel, taler og klapsalver for alle pengene, da Volvo CE afslørede sin nye serie af knækstyrede dumpere på producentens fabrik i Braås, Sverige, hvor Maskinteknik var inviteret med.
Serien, der består af syv modeller, blev blandt andet vist frem på fabrikkens demoareal, hvor gæsterne fik chancen for at sætte sig bag rattet i dumperne.

- I næsten 60 år har vi været førende med vores udvalg af knækstyrede dumpere, og med denne lancering af en ny serie af fremragende produkter, herunder en helt ny model, beviser vi, at der ikke er nogen grænser for vores innovationskapacitet, sagde præsident i Volvo CE, Melker Jernberg.

- Vores kunder ved, at de kan forvente en førsteklasses oplevelse, når de stiger ind i en af vores dumpere, men den oplevelse er nu blevet endnu bedre med en række banebrydende funktioner, der er designet med vores kunder i tankerne, fortsatte han.
Ny model
De syv modeller af den nye generation er ombyggede opdateringer af de allerede gennemtestede A25, A30, A35, A40, A45 og A60 dumpere og omfatter derudover introduktionen af den helt nye 45-tons A50.

Dumperen kiler sig ind mellem A45'eren og A60'eren og sikrer 10 procent mere produktivitet og otte procent højere brændstofeffektivitet i sammenligning med den forrige generation af A45GFS.
- Vi er stolte af, at vi nu endnu en gang har fornyet vores modelserie af rammestyrede dumpere med denne nye tilføjelse til familien. A50 udfylder et vigtigt mellemrum på markedet og er det optimale valg for kunder, som ønsker at præstere mere for mindre, med den samme utrolige styrke og holdbarhed, som er kendetegnende for hele vores modelserie af rammestyrede dumpere, siger Per Trozell, der er produktchef i salgsregion Europa & International.
Forbedret udsyn og sikker adgang
Kigger man på den samlede serie, er det første, der møder øjet, en gennemgående designopdatering. Dumperne har alle fået et fladere look på kølerhjelmen, mens kabinen og især platformen er udvidet betragteligt.
- Føreren har fået en helt ny kabine med meget bedre komfort. Sædet er nyt, og det er let at forstå, hvad der sker i maskinen, fortæller Niclas Lind, der er technical project manager hos Volvo CE i Braås.

Takket være de nydesignede førerhuspaneler, har man forbedret udsynet fra kabinen. Man har desuden en bredere viskerdækning end tidligere. Front- og bakkameraer fås som ekstraudstyr og et indgangskamera som standard - alle styret via Volvos integrerede Co-Pilot display.
Ind- og udstigning er gjort let og sikker ved hjælp af en omplaceret dørindgang, gelændere i begge sider og fokuseret belysning på både trapper og platform.
Ny transmission
På de største modeller i serien har Volvo udviklet og installeret en helt ny transmission, der gør det muligt at øge nyttelasten og inkorporere en stribe funktioner, som ellers kun var muligt på de mindre modeller i serien. Det gælder A45, A50 og A65.
Med den nye transmission vil man kunne opleve brændstofbesparelser på op til 50 procent, fortæller Niclas Lind.
Den eksakte besparelse afhænger dog af kørestil, understreger han.

Fremdriftssystemet har terrænhukommelse, hvilket sikrer høj brændstofeffektivitet uden at gå på kompromis med effekt. Med terrænhukommelsen er maskinen i stand til at identificere og huske glatte vejsegmenter. Automatiske drevkombinationer med 100 procent differentialespærrer og terrængående bogie og hydro-mekanisk styretøj bidrager ligeledes til en glimrende trækkraft, stabilitet og præcisionsstyring.
Derudover er dumperne udstyret med Volvo Dynamic Drive, der kommer med en række funktioner såsom forudseende gearvalg, der selv justerer alt efter forholdene, en styrefunktion for hastighed ned ad bakke og avancerede bremsesystemer.
Let overblik
Størstedelen af dumpernes funktioner betjenes ved hjælp af det interaktive, integrerede Volvo Co-Pilot display, der giver let kontrol over vigtige funktioner såsom medier, kameraindstillinger, klimakontrol og maskinstatus. Dette er kombineret med det dynamiske instrumentbræt foran rattet.

Førerkomfort har desuden været et fokuspunkt for Volvo, der har udskiftet sæderne og installeret et lille køleskab, hvor føreren kan opbevare eksempelvis drikkevarer. Dertil kommer en ergonomisk gearstang og et støjreducerende førerhusdesign.
- Særligt køleskabet vil nok glæde mange maskinførere, siger Niclas Lind og smiler.


Øget holdbarhed og lettere vedligehold
Den opdaterede modelserie er i øvrigt blevet fremstillet til at holde længere takket være eksempelvis forstærkede aksler, som kan holde til tungere læs og højere moment.
Derudover har Volvo ændret adgangen til servicepunkterne på maskinerne. Nu kan alle servicepunkter nås fra enten jorden eller platformen. Med længere skifteintervaller og nem adgang til komponenter er service nu nemmere og hurtigere, hvilket naturligvis reducerer nedetid og omkostninger. Smøreintervaller på 250 timer eliminerer også behovet for daglig eller ugentlig smøring.
