Blandt leverandørerne til Femern-forbindelse er Ahlsell og Tibnor, der lige nu er i fuld gang med at levere flere hundrede kilometer kølerør til projektet.
Det skriver Tibnor i en pressemeddelelse.
Kølerørene skal blandt andet anvendes til opførelsen af den del af tunnelen, som står på land samt mindre vejbroer.

- Vi glæder os over at kunne bidrage til opførelsen af Femern-forbindelsen, som er et projekt, der ikke kun binder Danmark og Tyskland sammen, men også bliver en central del af vores kulturarv, siger Jesper Vernersen, salgsdirektør i Ahlsell.
- Derfor har projektet også krævet omfattende forberedelse fra vores side, da vi også flere år har forsøgt at samle en masse erfaringer fra lignende bro- og tunnelprojekter, så vi har kunne sætte os i den bedst mulige position for at kunne blive en del af projektet, siger salgsdirektøren i Ahlsell, hvor man er særligt stolt af at være en del af et så historisk og ambitiøst projekt.
Korrekt hærdning
Projektet er gjort muligt gennem et tæt samarbejde med ståldistributøren Tibnor, der har supporteret med leverancen af de kølerør, som skal sikre, at betonen hærder korrekt.
- Hos Tibnor er vi glade for at bidrage med en løsning, som hjælper med at sikre betonens holdbarhed og kvalitet i et projekt af denne størrelse, siger Jacob Gadegaard, som har været projektleder på projektet for Tibnor.
- Kølerørene spiller en central rolle i støbning af betonelementerne, hvor de blandt andet har til formål at sikre, at den varme, som udvikles i betonen, når den støbes, kan slippe ud, forklarer han.
I Femern-projektets begyndelse skulle Ahlsell kun levere de specialtilpassede kølerør til den danske side. Men efterhånden som projektet er skredet frem, har Ahlsell nu også fået opgaven med et levere til byggepladsen i Tyskland.
Tibnor leverer stål i Norden og Baltikum i samarbejde med deres leverandør SSAB. Tibnor har 1.200 medarbejdere.
Byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen gik i gang i 2020 på dansk side og 2021 på tysk side. Forbindelsen er efter planen klar i 2029.