Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver den første på det statslige jernbanenet, der er klar til batteritog. Det sker, når Banedanmark er færdige med den store sporombygning på strækningen og har etableret ladefaciliteter til Midtjyske Jernbaners nye tog.

Sporombygningen går i gang den 1. marts, og der skal skiftes skinner, sveller og ballast på en stor del af strækningen. En anden vigtig del af arbejdet består i at gøre sporet klar til at håndtere batteritogene, der er mere klima- og miljøvenlige end dieseltog, men også markant tungere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sporet er ved at være nedslidt, og sporfornyelsen bidrager til en mere stabil og behagelig togdrift. Risikoen for fejl i sporet bliver markant mindre, når sporet er nyt, og samtidig forbereder vi strækningen til fremtidens klimavenlige batteritog. Banens bæreevne bliver bedre, og sideløbende med arbejdet i sporet etablerer vi de ladefaciliteter, der er nødvendige, for at batteritogene kan lade op, siger projektleder Morten Sylvest Hansen.

Nye perroner, broarbejder og nyt underlag i overkørsler
Arbejdet foregår flere steder end blot i sporet på den 67 kilometer lange strækning mellem de to jyske byer.

16 overkørsler og tre perronovergange får nyt underlag, og på Lem Station bygger Banedanmark nye perroner og opgraderer afvandingssystemet. På stationerne i Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb bliver sporene desuden lagt om for at gøre trafikafviklingen lettere.

Hele sporombygningen foregår i tre etaper og varer frem til den 14. juli. I den periode vil togene være erstattet af togbusser.

- Vi ved, at vi kommer til at trække på passagerernes - og naboernes - tålmodighed, imens vi er i gang. Derfor gennemfører vi også en lang række andre nødvendige arbejder, mens togtrafikken står stille, så der kommer til at gå en hel del år, inden vi igen skal forstyrre trafikken i Vestjylland med så omfattende et projekt, siger Morten Sylvest Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er Midtjyske Jernbaner, der er ansvarlig for togbusserne, der erstatter togene, imens sporarbejdet står på.

- Vi ved godt, at det er til gene for vores kunder, at de i en periode ikke kan tage toget og i stedet skal køre med togbusser. Men det bliver godt på sigt. Med nye spor og med nye batteritog - Danmarks første - vil togoplevelsen for vores kunder blive helt unik, fortæller Midtjyske Jernbaners direktør Martha Vrist.

Når sporet står klar midt i juli, kan der igen køre tog på strækningen. Samtidig med sporfornyelsen etablerer Banedanmark ladefaciliteter i henholdsvis Skjern og Holstebro, hvorefter Midtjyske Jernbaner kan indsætte batteritog mellem de to vestjyske byer.