Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Tre teams går videre i udbud om mere metro til Nordhavn
I sommer åbnede fem nye stationer på M4-linjen i Sydhavn og Valby, og nu er turen kommet til en forlængelse af M4-linjen i Nordhavn med to nye stationer i byudviklingsområdet Levantkaj og det fremtidige centrum i Ydre Nordhavn.

I februar i år offentliggjorde Metroselskabet udbuddet på design- og anlægskontakten efter konceptet "tidlig entreprenørinddragelse". I denne udbuds- og kontraktform inviterer Metroselskabet et hold bestående af entreprenør, ingeniørrådgiver og arkitekt ind i projektplanlægningen på et tidligt stadie. Formålet er at opnå et endnu bedre samarbejde på projektet, minimere projektets klimaaftryk og i sidste ende bygge en bedre metro for kunderne og byen.

Der kom seks ansøgninger, og Metroselskabet har nu valgt at prækvalificere tre teams, som deltager i konkurrencen om at designe og bygge den nye udvidelse af linjen. De tre entreprenører med teams er:
- Acciona Construcción S.A. med Acciona Engineering, Niras, Egis Rail samt Weston Williamson + Partners
- M.J. Eriksson A/S med LM BYG, Bravida, Artelia, C.F. Møller samt BIG
- MT Højgaard Danmark A/S Rambøll samt Cobe
- Vi er meget tilfredse med alle de ansøgninger, der er kommet ind, og ser frem til at arbejde videre med de tre prækvalificerede teams. Med M4 til Ydre Nordhavn benytter vi os af en for Metroselskabet ny kontraktmodel, hvor vi gennem et tidligt samarbejde med entreprenøren får bedre mulighed for bringe dennes erfaringer og kompetencer i spil i håb om at skabe innovative og bæredygtige løsninger, som kan bidrage til at reducere CO2-aftrykket i forhold til tidligere metroprojekter, siger direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark og roser de tre teams for at have budt ind med god erfaring og stærke konstellationer.

- Når vinderen er fundet i konkurrencen, ser vi frem til et godt samarbejde, hvor vi sammen med entreprenøren og rådgiverne kan finde de bedste løsninger. Med tidlig entreprenørinddragelse bliver konkret viden fra bygge- og anlægsbranchen bragt på bordet fra begyndelsen af designprocessen, og alle parter får bedre forståelse for processer og risici, siger direktør i Metroselskabet, Rebekka Nymark.
Vinderen af udbuddet forventes at blive fundet i efteråret 2025. Derefter følger en designfase og miljøkonsekvensvurderingen. Selve byggeriet forventes påbegyndt i 2027, og målet er, at de nye stationer åbner for passagerer i 2030.