Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus begynder i næste uge
På den sidste dag i marts, går det for alvor løs, når Banedanmark indleder en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.
Målet er, at der fra slutningen af 2026 kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning fra Fredericia til Aalborg, så togdriften bliver mere klimavenlig og effektiv. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Banedanmark.
- Aarhus H står over for en gennemgribende modernisering og opgradering, så den bliver klar til både det nye signalsystem og nye eltog. Samtidig får selve stationen også en makeover, så de kommende år bliver det lidt af en byggeplads.
- Men det skal være skidt før det bliver godt, og for at gøre byggeperioden så kort som muligt laver vi det hele på én gang, så vi allerede fra slutningen af 2026 har en moderne og velfungerende station midt i Aarhus, siger transportminister Thomas Danielsen (V) i pressemeddelelsen.
Vigtig og spændende
Forberedelserne har stået på i årevis, og allerede nu er der etableret byggepladser flere steder i Aarhus, oplyser Banedanmark.
Projektet samler trådene fra flere af de vigtigste projekter, som Banedanmark beskæftiger sig med i disse år, fortæller Helle Thambo i samme pressemeddelelse.
- Ombygningen af Aarhus H er ikke bare omfattende, men også utrolig vigtig og spændende. Vi kommer blandt andet til at ombygge spor, installere nyt signalsystem og elektrificere på samme tid, og det vil på sigt være godt for både passagererne og miljøet.
- En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden, siger Helle Thambo.
Det udfører Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:
- Omfattende fornyelse af spor, sporskifter, afvanding med videre.
- Visse mindre hastighedsopgraderinger.
- Et nyt spor på Aarhus H (spor 8), som muliggør to tog samtidig ved perron i spor 7.
- En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet.
- Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro.
- Forskellige broarbejder som skal skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer.
- Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade.
- Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.
- Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.
- I to uger i starten af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret under idriftsættelsen af det nye signalsystem, og der vil i stedet blive indsat togbusser.
Kilde: Banedanmark