Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Elektriske asfaltudlæggere og nyt førerkoncept fra Dynapac
På Dynapacs stand på Bauma havde den svenske producent udstillet en stribe nyheder indenfor særligt asfaltområdet.
Heriblandt fandt man efterfølgeren til Dynapacs SD 2500 "highway paver", der har mistet et par nuller, så den nu går under navnet SD25.
- Vi tror meget på den her maskine, som vi også kommer til at køre en del demoer på i Danmark i den kommende tid, fortæller Jesper Urdén, der er Business & Sales Developer hos Dynapac og står for salget af Dynapacs asfaltprogram i Danmark.

Maskinen har fået et helt nyt operativsystem kaldet Pave OS, der kommer med en 12-tommer touchskærm med et interface, som føreren kan tilpasse efter eget behov. Med systemet kommer blandt andet en "auto-knap", der med ét tryk aktiverer alle automatiske funktioner. Derudover har man integreret funktionen "SetAssist", der gemmer og gendanner maskinparametre, så arbejdet kan genoptages med det samme efter en repositionering. En lang række andre funktioner følger også med det nye operativsystem.

- Det er noget, vi tænker, at den nye generation af maskinførere vil kunne lide, fortæller Jesper Urdén.
Med det nye operativsystem kan føreren også monitorere forskellige parametre såsom motorolie - ligesom man kender det fra mange personbiler, hvor man ikke behøver at tjekke manuelt.
Nyt førerkoncept
En anden nyhed fra Dynapac er, at man nu tilbyder to forskellige førerkoncepter på de største asfaltudlæggere. Det første er det traditionelle, som mange kender, hvor der er to sæder på platformen og et førerboard med et rat, der kan flyttes fra side til side. Det andet er nyt og tilbyder kun ét sæde, der kan skubbes ud til højre på platformen, og hvor samtlige funktioner er integreret i sædet inklusiv den store touchskærm. Med den konfiguration ændrer maskinerne betegnelse til XD i stedet for SD.

- Man var nået frem til to koncepter, som man mente var lige gode, så nu kan kunden selv vælge, fortæller Jesper Urdén.

Masser af el-maskiner
Med sig på Bauma havde Dynapac også to elektriske asfaltudlæggere. Én der svarer til SD25 og en lidt mindre ved navn SD1800W e.
Den store er udstyret med et 235 kilowatt batteri, der kan drive maskinen i op til otte timer afhængig af arbejdsmængden. Den kan lades på omtrent 30 minutter. Den mindre har et 55 kilowatt batteri med en arbejdstid på op til seks timer. Den kan lades på omtrent 40 minutter.
- Det er klart, at lægger du asfalt i ti meters bredde, så kan maskinen ikke klare en hel arbejdsdag, men kigger du på outputtet, kan den yde cirka det samme som sit dieselmodstykke, fortæller Jesper Urdén.
Udover de åbenlyse fordele såsom lavere støjniveau og klimaaftryk er de elektriske asfaltudlæggere udstyret med et nyt system kaldet Dynapac Bypass, der opvarmer strygejernet samtidig med at maskinen lader. På den måde er strygejernet varmt og klar, allerede idet man påbegynder arbejdet, hvis man lader maskinen lige op til.
Udover de to asfaltudlæggere havde Dynapac også medbragt to tandemtromler på el og en verdenspremiere i form af en ny fem tons komprimeringsmaskine ligeledes på el, der kommer i to udgaver med forskellige batteristørrelser. Sidstnævnte kommer forventeligt på markedet i 2026, fortæller Jesper Urdén.

Dynapac besluttede for nyligt at gå ind i Danmark med egen organisation på asfaltområdet, som ellers har været forhandlet af Erenfred Pedersen med hovedsæde i Aalborg. Forhandleren beholder den del af sortimentet, der handler om jordkompaktering.