Lyt til artiklen:

Ingen hænder i maskinen da Liebherr tog hånd om fremtiden

00:00
Hastighed: ???x
03:16

Som vanligt havde Liebherr hjemmebanen, da 3601 udstillere fra 57 lande viste sig frem i en hel Bauma-uge. Og derfor var der måske heller ikke noget underligt i, at Liebherr fulgte sit messe-slogan "Hånd om fremtiden" med en maskine helt uden behov for hænder.

Et overflødighedshorn af avancerede Liebherr-maskiner blev toppet af en gummihjulslæsser, der med brint i tanken er rullet forbi alle de elektriske maskinnyheder. Og den helt håndfri gummiged med Liebherrs egenudviklede autonome teknik "Liebherr Autonomous Operation", som rullede førerløst rundt på demo-arealet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremtiden er i virkeligheden så tæt på, at den store entreprenørkoncern Strabag de næste to år tester prototypen af den brint-drevne læssemaskine L 566 H med to maskiner ude i det virkelige liv. Nemlig ved projekter i Østrig. L 566 H er verdens første store hjullæsser med brintmotor, og den kan spare op til 100 tons CO2 på årsbasis. Det svarer til i omegnen af 37.500 liter diesel.

Kompakt hjulgraver

Bauma-holdet fra den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner A/S, havde naturligvis lejlighed til at opleve både den autonome, førerløse gummiged og den brint-drevne makker på nærmeste hold. Men salgschef Birger Hjelm slår koldt vand i blodet med hensyn til fremtidsmaskinerne. Han venter det endelige resultat af brint-læsseren på markedet omkring 2030.

Liebherr besvarede den stadig voksende efterspørgsel efter el-drevne maskiner med 918 og 920. To nye gravemaskiner, hvor forskellen ligger i undervognen. Det er den samme basismaskine, der anvendes til begge maskinerne, som fås både som hjulgravere og larvebåndsmaskiner.

rich-media-2
Salgschef Birger Hjelm ved den nye Liebherr 920 e gravemaskine. Både den og den lidt mindre 918 e har batteridrift. Pressefoto.

Populær gummiged på el

- De matcher fuldt ud de tilsvarende maskiner med dieselmotorer på præstationer, men er naturligvis emissionsfri og har lavt støjniveau. Dermed udmærker begge modeller sig ikke mindst til arbejde på byggepladser i bymiljøer, forklarer salgschef Birger Hjelm hos Johs. Møllers Maskiner A/S. Han venter at se maskinerne i produktion i 2026.

Blandt de maskiner, der var stor interesse for på Bauma, var også Liebherrs nye el-gummiged L 507 e. Ikke en brændvarm nyhed på Bauma, da maskinen har været på markedet i et par år. Men for mange entreprenører alligevel et positivt, nyt bekendtskab, som hurtigt har samlet gode erfaringer. Der kører allerede 11 Liebherr L 507 e i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligesom Liebherr-kolleger fra de mange andre nationer, mærkede folkene fra Johs. Møllers Maskiner tydeligt Baumas enorme betydning for entreprenørbranchen. Messen i München er stedet, hvor både maskinførere, store og små beslutningstagere og maskininteriserede i øvrigt mødes for at sparke dæk og larvebånd.

- Bauma 2025 blev en fantastisk oplevelse. Som dansk Liebherr-importør havde vi omkring 240 danske gæster igennem vores eget besøgsprogram, og i virkeligheden er Bauma langt fra overstået for os. Nu skal vi i gang med at følge op på de møder, vi havde med besøgende, og som jeg er overbevist om, vil blive fulgt op af mange nye LIebherr-maskiner til levering. Direkte på messen solgte vi otte maskiner, siger Birger Hjelm.