Lyt til artiklen:

900 meter lang maskine fornyer spor i det jyske

00:00
Hastighed: ???x
03:49

Det er et fascinerende syn, når RUS1000S udfører sit arbejde. Fra midten af den 900 meter lange maskine bliver de gamle træsveller automatisk pillet op og via bånd fragtet hen på en vogn flere hundrede meter væk. Også fra midten af maskinen bliver en ny betonsvelle drejet og sat på plads i sporet.

Lige gyldigt hvor man kigger hen, er der en maskindel, der bevæger sig og udfører en opgave. I, omkring og under maskinen befinder RUS1000S' faste medarbejdere sig og holder øje med mekanikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I alt er de 35, som, sammen med den imponerende maskine, rejser rundt til sporopgaver i hele Europa. Denne gang gik turen til Vestjylland, og opgaven blev udført for Banedanmark.

Op til 200 meter i timen

I øjeblikket bliver strækningen Skjern-Holstebro fremtidssikret, da sporene er nedslidte.

Arbejdet er en nødvendig del af den løbende vedligeholdelse af strækningen og bidrager til en mere stabil togdrift, hvor der efter fornyelsen vil opstå færre fejl.

Strækningen bliver samtidig gjort klar til batteritog, som den første på det statslige jernbanenet. Forventningen er, at de første batteritog ruller ud denne sensommer.

Inden det sker, er der flere opgaver at løse på den 67 kilometer lange strækning. Blandt andet overkørsler, stationer, broer og etablering af ladefaciliteter til Midtjyske Jernbaners nye batteritog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dermed er det flere års planlægning, der i disse måneder kulminerer.

rich-media-3
Maskinen fornyer sporene på strækningen Skjern-Holstebro. Foto: Tina Moesgaard.

Selve sporombygningen gik i gang i begyndelsen af marts med forventet afslutning i midten af juli. En del af arbejdet står RUS1000S for, som ret præcist har 14 dage til at gøre det, den skal.

- Vi befinder os et par kilometer syd for Ringkøbing, og vi står foran den her store sporbygningsmaskine, i daglig tale kaldet Rusen. Den kan rense skærver, ballast, udskifte sveller, de gamle til de nye, og justere spor på op til 200 meter i timen, fortæller Morten Sylvest Hansen, projektleder hos Banedanmark, til Maskinteknik.

Fornyer cirka 27 kilometer spor

Sporbygningsmaskinen RUS1000S er bygget af østrigske Plasser & Theurer, og som en anden schweizerkniv sørger maskinen for at gøre en del af strækningen klar til fremtidens tog.

Et sted borer den, et andet sted suger den skærver op og transporterer dem flere hundrede meter hen i den modsatte ende af, hvor de gamle og nye sveller befinder sig. I samme fjerne ende ender ubrugelig jord og humus på vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Morten Sylvest Hansen er projektleder hos Banedanmark. Foto: Tina Moesgaard.

- Det er ikke alle steder, vi gør lige meget ud af det. Nogle steder har vi noget manuelt arbejde, men de steder hvor det trænger, cirka 27 kilometer, der arbejder vi med den her, siger Morten Sylvest Hansen og peger hen på den massive, gule skinnekørende maskine og tilføjer:

- Derudover er der også en masse hensyn til støj, til støv og så videre. Især i bynære områder er vi særligt opmærksomme på det, hvilket også er årsagen til, at den ikke arbejder om natten inde i byen.

Skærver i lange baner

Det er cirka halvdelen af ballasten, der bliver genanvendt og pumpet ned i sporet igen. Det sørger RUS1000S også for.

Derudover er der blevet indkøbt cirka 25.000 tons ekstra ballast, ligesom der er blevet indkøbt 42.000 nye betonsveller til at erstatte træsvellerne. Betonsvellerne er blevet fremstillet på Banedanmarks fabrik.

rich-media-6
Betonsveller erstatter de gamle træsveller. Foto: Tina Moesgaard.

- Maskinen skal forsynes med skærver og sveller, så vi har lagt nogle forskellige depotarealer ud langs strækningen, hvor vi så forsyner den gradvist, efterhånden som den bevæger sig ned sydover, fortæller projektlederen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så det er nogle vanvittige mængder, og det er en masse jord og skærver og alt muligt, som vi flytter rundt med i Jylland i de her dage, siger Morten Sylvest Hansen.

Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro

Se også:

Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro

RUS1000S afsluttede sin del af arbejdet lige inden påske og kørte bagefter ud til en ny opgave i Europa.