Lyt til artiklen:

M.J. Eriksson investerer i topmoderne udstyr til sporskifte

00:00
Hastighed: ???x
02:26

Flere kommende opgaver har fået M.J. Eriksson s baneafdeling til at investere i særligt udstyr til brug for udskiftning af sporskiftere på baneopgaver. Det drejer sig om otte sæt såkaldt Sum-udstyr fra producenten Geismar, der er en førende sporudstyrsvirksomhed.

I første omgang skal udstyret bruges til at lave to sporskifter ved Næstved.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fungerer ved, at løftevognen løfter sporrammen op og flytter den sideværts fra et spor til et andet.

Peter Bolvig, M.J. Eriksson

- Derefter tager vi det med til en større opgave ved strækningen Svanemøllen til Hillerød på Vestbanen. Her skal vi lave 36 sporskifter. Og næste år skal vi lave tilslutningsspor på den ny bane på Vestfyn, så der er allerede meget i pipeline. Desuden håber vi på at få mange flere opgaver, nu hvor vi har det mest moderne udstyr, fortæller afdelingsleder Peter Bolvig fra M.J. Eriksson.

rich-media-3
Afdelingsleder Peter Bolvig fra M.J. Erikssons baneafdeling foran et par af de nye løftevogne fra Geismar. Foto: Torben Jastram.

Bekosteligt udstyr

Hvert sæt består af to enheder - en løftevogn og en transportvogn.

- Det fungerer ved, at løftevognen løfter sporrammen op og flytter den sideværts fra et spor til et andet og placerer det meget præcist. Transportvognen bringer sporrammen fra logistikpladsen til arbejdsstedet, hvor den så kan køre ind under løftevognen, fortæller han.

- Tidligere har vi lejet udstyr til denne type opgaver, men det har typisk været udstyr af ældre dato. Nu har vi i stedet fået noget let-brugt, som er flere generationer nyere, og som derfor er en hel del smartere at bruge og giver flere muligheder, siger afdelingschefen.

Sum-Udstyret er ganske bekosteligt, da et sæt koster nogenlunde det samme som en 30 ton gravemaskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da vi havde besluttet os, var det vigtigt, at vi kunne få udstyret hurtigt. Heldigvis var folkene hos den danske importør Scantruck særdeles effektive i processen, så det lykkedes uden problemer, siger Peter Bolvig.

Klar til alle opgaver

Han tilføjer, at fabrikken var hurtige til at invitere nogle af M.J. Erikssons folk til England, så de kunne blive uddannet i brugen af Sum-udstyret.

Maskinudstillingen på Roskilde Dyrskue er udsolgt, og M.J. Eriksson bliver hovedsponsor

Se også:

Maskinudstillingen på Roskilde Dyrskue er udsolgt, og M.J. Eriksson bliver hovedsponsor

- Og da udstyret var leveret, kom folk fra Geismar til Danmark, for at hjælpe os i gang. Derfor er vi nu kørende med to teams, så vi kan arbejde i døgndrift. Og disse teams sørger for undervejs at uddanne flere kollegaer, fortæller han.

Alternativet til det nye udstyr er at leje en sporkørende kran i udlandet.

- Det er både besværligt og dyrt. I stedte har vi nu de mest moderne enheder, så vi i M.J. Erikssons efterhånden er klar til alle typer banejobs, og det giver store forventninger fremadrettet. Der kommer jo mange flere udbud, siger han.