Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Kølkær Entreprenør arbejder på deres største motorvejsentreprise til dato
E45 Østjyske Motorvej er i disse år en kæmpemæssig arbejdsplads.
Kølkær Entreprenør flyttede ind på deres kontor relateret til entreprisen Gesagervej-Vestvejen i begyndelsen af året. Her skal de for Vejdirektoratet udvide den seks kilometer lange motorvejsstrækning - mellem Hedensted og Horsens Syd - fra to til tre spor i hver retning.
Opgaven er entreprenørvirksomhedens største motorvejsentreprise til dato og indebærer blandt andet håndtering af godt 100.000 kubikmeter råjord, cirka 31 kilometer ledninger til afvanding og cirka 100.000 kvadratmeter asfalt.
- Al afvanding er vi godt i gang med, og så er vi godt i gang med at bygge jord ind og grave ud til regnvandsbassiner. Derudover har vi blandt andet også en tunnel, der skal på plads, fortæller Sebastian Gravesen, der er formand hos Kølkær Entreprenør, til Maskinteknik ude på E45.
De første 400 meter
Det første arbejde, som Kølkær Entreprenør gik i gang med, var midt på strækningen.
- I opstartsfasen havde vi 400 meter, hvor vi lavede det hele: bundopbygning, afvanding og asfalt, så der er plads til trafikken på fire spor i den ene side af motorvejen. Ellers kunne vi ikke komme i gang med tunnelen på den anden side, fortæller formanden.
- Efter sommerferien rykker vi trafikken over i den modsatte side, så vi kan gøre tunnelen færdig, fortæller han.

Et støjskærmsprojekt fra Vandmøllevej og ud til Nørremark Rasteplads er også en del af arbejdet og indebærer også afvanding. Selvom der er nok at se til, følger de tidsplanen.
- Vi har rigtig travlt, men jeg synes, det kører godt herude, siger Sebastian Gravesen.
Store rør til afvanding
Netop afvanding er en stor del af projektet. Alene på to kilometer af strækningen bliver der brugt fire kilometer afvandingsledninger i den ene side og en kilometer ledninger i den anden.

Der bliver også udført underboringer under motorvejen, og dem bliver der udført i alt 37 af.
Projektets største rør måler ø1200mm, mens de mindste måler ø90mm. De mange kilometer ledninger skal føre vandet fra motorvejen over i de fem nye regnvandsbassiner, som entreprenøren graver ud til.
Masser af kalkstabilisering
De er omkring 25 medarbejdere ude på projektet, mens fem medarbejdere sidder på kontor. Med tiden skruer de op for bemandingen til at varetage det store lednings- og jordarbejde.
- Terrænet er rimelig kuperet, så vi kalkstabiliserer en hel del jord for tiden for at øge jordens bæreevne, fortæller formanden.

Kølkær Entreprenør har købt en traktor med kalkfræsningsanlæg specifikt til projektet, der står for kalkstabiliseringen af jorden udover et stationært kalkstabiliseringsanlæg. Hvornår den ene eller den anden er i brug, afhænger af terrænet.
- Vi har vores kalkstabiliseringsanlæg, som vi selv har bygget, hvor vi graver jorden op og fylder det i anlægget. Så bliver jorden tilført kalk, og anlægget spytter jorden, som nu er blevet klar til indbygning, ud igen, fortæller Sebastian Gravesen.
- Så har vi muligheden for at bruge vores traktor med fræser, hvor terrænet passer til det. Så bliver kalken fræset i jorden i stedet for at grave jorden op. Vi bruger det stationære anlæg ved afgravning og fræser ved påfyld, fortæller han.
På den måde genbruger de jorden i stedet for at tilføre sand, som der kun bliver mindre af. Dermed er jordhåndtering en stor del af arbejdet på strækningen sideløbende med etablering af regnvandsbassiner.

- Når vi etablerer et regnvandsbassin, bruger vi al overskydende materiale. Hvis det er ler, så kalkstabiliserer vi det og bygger jorden ind de steder, hvor det mangler. Et enkelt sted har vi sand ved et regnvandsbassin, og det genindbygger vi. Så det bliver ikke kørt væk, fortæller formanden.
Når jordarbejdet er klaret - og afvanding, etablering af tunnel og deslige, bliver det næste at lave bundopbygning på strækningen, inden der til sidst bliver udlagt asfalt. Ifølge tidsplanen afleverer Kølkær Entreprenør strækningen i juli 2026.