Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Kun få tilbage i Europa: De 34 år gamle Cat-scrapere er sæsonarbejdere hos Dankalk
Når hr. og fru Danmark sidder på terrassen med et glas vin i hånden og nyder aftensolen til lyden af pølser, der revner på grillen, så kan man næsten være sikker på, at Peter Olesen sidder solidt placeret i førersædet på sin Caterpillar 657E, mens han henter det ene læs kalk efter det andet i Dankalks kalkbrud ved Aggersund.
- Vi kører kun, når det er godt vejr - men så er det også fra klokken syv om morgenen til langt ud på aftenen, siger Peter Olesen og griner.
Han og den 34 år gamle Cat-scraper har været et fast makkerpar gennem 23 sæsoner hos Dankalk, og selvom sommerdagene går med arbejde, er der ingen jammer fra Peter Olesen.

- Det er en livsstil at køre maskiner. Jeg har altid været bidt af det, og da man var lidt yngre, end jeg er i dag, så var det selvfølgelig "jo større - jo bedre". Og jeg tror ikke, man kan få det større nogen steder end det, vi kører med her, fortæller maskinføreren.
Scraperen fungerer sådan, at den er udstyret med et skær, der sænkes ned i cirka ti centimeters dybde, skræller det øverste lag af overfladen af og opsamler det i en kasse ved hjælp af en stor snegl.
- Sneglen fylder kassen ligesom et muldvarpeskud, og når vi har samlet omtrent 50 tons kalk, så kører vi hjem og læsser kalken af i en stor dynge, fortæller Peter Olesen.

Forud for "høsten" har Peter Olesen og hans kollegaer harvet overfladen gentagne gange for at sikre sig, at kalken er helt tør. Det er også årsagen til, at arbejdet næsten udelukkende foregår, når det er godt vejr.
Godt over 1000 heste
85 tons vejer scraperen uden læs, og når kassen er fyldt, når totalvægten op på 135-140 tons. Maskinen er født med 1000 hestekræfter, men i dag har den lidt mere end det.
- Vi har skruet lidt på den, så vi ved ikke helt præcist, hvor mange hestekræfter den har, men vi skyder på 1200-1300, fortæller Peter Olesen.

Forrest er scraperen udstyret med en V12 motor, der leverer kræfterne til forhjulene og al hydraulikken. I bagenden sidder en V8 motor.
- Den er sådan set bare til at trække baghjulene med, så vi har virkelig noget trækkraft, når vi skal op i terræn, siger Peter Olesen.
Han har ladet sig fortælle, at 657E'eren er en af de største scrapere, Caterpillar nogensinde har lavet.
- Den er forhøjet, og så er den bygget med forlænget kasse. Læssesystemet med den store snegl er heller ikke standard på scrapere, fortæller Peter Olesen.
Oppe i alderen
1991 står der i dåbsattesten på scraperen - og maskinen er ikke noget enestående eksempel på, at godt grej holder. Dankalk er nemlig i besiddelse af én mere.
- Jeg vil næsten skrive under på, at det er de eneste to af den her model, der kører rundt i Europa i dag, siger Peter Olesen.

Hovedårsagen til, at scraperne stadig kan være med trods deres fremskredne alder er god service.
- Det er vigtigt for os, at vi har nogle fantastiske mekanikere, og heldigvis har vi to. Én af dem har været med helt fra starten, og det er sådan en fyr, vi kan ringe efter, uanset om det er søndag aften. Han står der bare, og det er simpelthen guld værd, siger Peter Olesen.
Men selvom de ihærdige mekanikere gør alt i deres magt, for at holde de gamle scrapere kørende, så er der som bekendt kun så meget en mand kan gøre.

- Det store problem med de her maskiner er at skaffe reservedele. Nogle gange skal de bestilles hjem fra USA, og der er som regel en del ventetid på dem. Det er ikke så spændende, når vi har så kort en sæson til at få samlet kalk ind til hele årets produktion, fortæller Peter Olesen.
Det er også en af årsagerne til, at de to 657E'ere kan øjne pensionisttilværelsen i horisonten. Dankalk har nemlig planer om at erstatte dem med to nye næste år.