Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Uddybning af 21 kilometer lang sejlrende er fuldført
Marineentreprenøren Rohde Nielsen har suget, gravet og flyttet sand i store mængder, og nu er arbejdet med at uddybe sejlrenden til Esbjerg Havn afsluttet.
Det fremgår af Esbjergs Havns hjemmeside.
Dermed er den 21,6 kilometer lange sejlrende gennem Grådyb nu blevet 2,5 meter dybere, så havnen er klar til fremtidens voksende skibe, havvindmøllekomponenter og militærfartøjer.
EU-støttet projekt
Uddybningen af sejlrenden er gjort mulig via støtte på 211 millioner kroner fra EU's infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF). Bevillingen betød også, at Esbjerg Havn blev optaget i EU's Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T) som et strategisk knudepunkt.
I alt blev der flyttet 3.702.000 kubikmeter materiale, da sejlrenden blev uddybet fra 9,3 til 12,8 meter.
- Vi ser allerede nu, at både vindindustrien og forsvarsalliancen har brug for en havn, der kan tage imod markant større skibe. Det er ikke længere noget, der ligger ude i fremtiden - det er her og nu. Og nu er vi klar, udtaler Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn, på havnens hjemmeside.
Udført til tiden
En stor del af det opgravede materiale er blevet genanvendt i havnens sydlige områder. Havnen gør i samme ombæring opmærksom på, at miljøkonsekvensvurderingen har været gennemført i tæt dialog med myndigheder og offentlighed.
Med sejlrenden - der løber fra Nordsøen, forbi Fanø og helt ind til Esbjerg Havn - på plads, fortsætter havnen sin udbygning af infrastrukturen. For nylig blev jernbanen til havneområdet forlænget, og arealer til tung logistik befæstet.
Den nu uddybede sejlrende gør Esbjerg Havn til en af kun en håndfuld andre europæiske havne med samme kapacitet og muligheder, lyder det. Gravearbejdet blev udført til tiden og under budgettet, oplyser Esbjerg Havn.