Lyt til artiklen:

Øbakke tager hollandske high-end vogne til Danmark

00:00
Hastighed: ???x
02:41

Hos Sivertsen/Øbakke har de i en periode ledt efter vogne i den bedre ende, som kunne tages ind i porteføljen. Og for ganske kort tid siden lykkedes jagten i samarbejde med hollandske Lex Zandbergen fra Sivertsens nye partnere Zweegers Group.

En delegation besøgte nemlig Van Ginkel Machines i Holland, og her var der bingo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er et premiumbrand i Holland, og de er til stede i mange lande. Jeg var faktisk glad for, at de ikke var til stede i Danmark, så jeg kunne foreslå den, siger Lex Zandbergen, der peger på, at Van Ginkel Machines' vogne har 40 procent af markedet i Holland.

Spansk dumper-import til Øbakke

Se også:

Spansk dumper-import til Øbakke

Holdet fra Øbakke tog hurtigt en beslutning om, at de var VGM, som de bliver kaldt, man ville være importør af. Og så imponerede hollænderne igen.

- Jeg ringede den 13. maj og sagde: "Vi har et dyrskue, kan vi bestille en vogn til sidst på måneden?", og han sagde: "Jeg er skør, så jeg bygger en til dig", og den stod her i Roskilde den 29. maj om morgenen, fortæller Lex Zandbergen.

rich-media-3
Den udstillede vogn har fast vippeboogie. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Detaljer og muligheder

Med til Holland var sælger Michael Bo Larsen, som blev imponeret over vognenes finish og detaljer.

- Svejsningerne er 80 procent lavet af robotter, og det er rigtig pænt. Samtidig kan vi køre en dækmontering, der hedder 710/35,5, og stadig holde os inden for 2,55 meter i bredden - det er der ikke mange der kan, siger han og fremhæver detaljer som positionslys, der sidder afskærmet, så det ikke let ødelægges eller rives af.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er også spærreventiler på bagsmækken, så de holder sig tætte. Der er kælet for detaljerne, og denne vogn er udstyret med en meget kraftig vippeboogie og BPV-aksler, siger han.

Danmarkspremiere på ny Kramer-læsser

Se også:

Danmarkspremiere på ny Kramer-læsser

Vognen, som Øbakke medbragte til Roskilde Dyrskue, er en entreprenørmodel, en 24-tons vogn, der foruden vippeboogie også er udstyret med affjedret træk.

VGM laver dog også en landbrugsserie, hvor man blandt andet kan tilvælge affjedrede aksler, ligesom alle vognene kan males som man ønsker det.

rich-media-6
Trækket på den udstillede vogn er affjedret. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Skal arbejde

Michael Bo Larsen fortæller, at VGM-vognene er high-end og derfor skal tænkes ind i at arbejde en del.

- Det er ikke en, du køber, hvis du kun skal køre korn i 14 dage. Det skal sammenlignes med Annaburger og Kramp; det er høj kvalitet og noget, der skal køre i mere end 14 dage om året, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vognprogrammet hos VGM er bredt, og de laver vogne helt ned til én aksel, boogievogne til at montere efter hjulgravere samt kroghejsvogne. Hertil kommer så programmet af vogne til landbruget.

- Vi har muligheden for at importere det hele, og VGM leverer på to-tre uger på en standardvogn, og det vægtede også for os, hvis vi ikke vil have et stort lager, siger Michael Bo Larsen.