Lyt til artiklen:

Ny 50 tons kædegraver til de store opgaver i dybden

00:00
Hastighed: ???x
03:43

Klokken var kun lidt over fem om morgenen på årets længste dag lørdag den 21. juni, da en stor blokvogn trillede ind på en landejendom lige ved Roslev nord for Skive, hvor SM Entreprenørfirma holder til.

Indehaver Bugge Ericsson og hans 14-årige søn var - tidspunktet til trods - tidligt oppe og klar til med spænding at tage imod vognen med virksomhedens seneste store maskininvestering, en larvebånds kædegraver fra hollandske Inter-Drain.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Havde den vejet bare lidt mere, ville det have krævet specialtransport med ledsagerbiler ...

Indehaver Bugge Ericsson, SM Entreprenørfirma

- Vi havde i forvejen Danmarks største kædegraver, men den nye er godt 10 tons større, så det er en ordentlig maskine. Havde den vejet bare lidt mere, ville det have krævet specialtransport med ledsagerbiler i stedet for en almindelig blokvogn, fortæller Bugge Ericsson til Maskinteknik, da vi besøger ham op til virksomhedens åbent hus sidst i juni.

Kun tre i verden

Kædegraveren har modelbetegnelsen 8080 HT. Den er 16,5 meter lang, vejer godt 50 tons og drives af en Volvo-motor på 800 hk.

- Der kører kun to andre eksemplarer af denne model. En i Tyskland og en i USA, så det er i den grad specialmateriel, som producenten har bygget til os, fortæller Bugge Ericsson.

rich-media-3
Bugge Ericsson er tredje generation i SM Entreprenørfirma i Roslev. Foto: Torben Jastram.

Han tilføjer, at han bestilte maskinen tilbage i december 2023 med forventet levering et år senere.

- Den er blevet forsinket et par gange, men nu er den her endelig, og snart kan den komme ud at arbejde for føden, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskine til seks millioner

Arbejdet må dog vente lidt endnu. I første omgang har maskinføreren bedt om at få sendt maskinen til overfladebehandling hos Innocoat i Videbæk. Samtidig skal den have monteret Leica GPS-udstyr.

- Og så har vi selv et par ugers ombygning hjemme på værkstedet, så chaufføren får den præcis som han vil have den. Omkring 1. august forventer jeg, at den ny kædegraver er helt klar til den første opgave, fortæller indehaveren.

Specialmaskiner til opgaver i jorden

Se også:

Specialmaskiner til opgaver i jorden

Til den tid regner han med at der er brugt ca. en million kroner på at klargøre maskinen - oven i de cirka fem millioner, den koster fra fabrikken.

- Det er noget kostbart grej, og derfor er det vigtigt, at vi har de helt rigtige chauffører, som kan løse opgaverne hurtigt og med høj kvalitet til kundernes tilfredshed, fastslår indehaveren, der er tredje generation i SM Entreprenørfirma, som hans bedstefar startede for godt 75 år siden.

Til grundvandssænkning

Den ny kædegraver er monteret med et seks meter gravesværd, så den kan nå ned i seks meters dybde, hvilket er en meter mere end den hidtidige største kædegraver i virksomheden. Men det burde også være nok til de opgaver, maskinen skal udføre - hvilket typisk drejer sig om grundvandssænkning i forbindelse med byggemodninger i hele landet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med den ny kædegraver råder SM Entreprenørfirma over to store maskiner til grundvandssænkning - begge fra Inter-Drain - og de to chauffører kan dermed dække hinanden af i tilfælde af ferie/sygdom.

- Det er altafgørende for vores kunder, at vi kan rykke ud hurtigt, når en opgave kræver det. Derfor er det også godt, at vi har to dygtige chauffører, der begge kan håndtere maskinen, fortæller Bugge Ericsson til Maskinteknik.

Chauffører kan det meste

Han lægger ikke skjul på, at virksomhedens maskinførere er nøglepersoner.

rich-media-7
Chaufførerne er altid kørende i store biler, når de skal ud på opgave med kædegraverne. Foto: Torben Jastram.

Det er specialmaskiner, hvor der kræves hurtig og korrekt planlægning, samtidig med dygtige maskinførere til at udføre arbejdet. Alle kædegravere har en fast maskinfører, som ofte selv er med i planlægningen af arbejdet, og de sætter en ære i veludført arbejde til kundens tilfredsstillelse. Og sker der noget, kan vi ikke lige ringe til en servicemand. Chaufføren må selv klare problemet, og derfor er vores chauffører også altid kørende i en stor lastbil med kran og alt i værktøj, så de kan fikse næste alle problemer. Men mine chauffører er virkelig dygtige, så vi får som regel løst alle problemer til alles tilfredshed, siger han.